Hej! Stor risk att detta är en opopulär åsikt men jag är ändå nyfiken hur ni tänker!
Detta är alltså något jag ser och hör väldigt ofta både på forum, tv-program och vänner.

Exempel: Du hör att någon har renoverat eller byggt en tillbyggnad på sitt hus eller fastighet.
Jag frågar hur lång tid det tog och eventuell kostnad?
Svaret du får är ganska ofta "hantverkaren tog xx dagar och xx kronor" eller "slutfakturan från hantverkaren var på xx kronor".

Då kommer vi till den kanske opopulära åsikten, jag tycker i ovanstående exempel att det är hantverkaren som renoverat eller byggt, det är inte husägaren, husägaren har endast köpt en tjänst och någon har byggt åt denne.

"Jag har renoverat", som sedan innebär att en hantverkare har varit där och gjort exempelvis inne-väggar, spacklat och målat. Det borde ha varit "Jag har fått det renoverat" eller "Jag har anlitat någon att renovera detta rum", inte "jag renoverade detta rum".

Sedan vart man drar gränsen är väl kanske lite varför man bara säger så här, jag menar EL, VVS skall och bör en lekman inte göra själv så hantverkare kommer alltid vara med på ett exempelvis tillbyggnad, så vart skulle gränsen gå att man inte längre gjort tillbyggnaden själv?


Detta är självklart inget jag tycker är extremt irriterande utan jag undrar mest bara varför man säger så när man själv inte då gjort något? Jag tycker det är lite komiskt. Är jag ensam om denna åsikt?

Säger ni också vid köp av exempelvis en bil? "Jag har tillverkat en bil", istället för "jag har köpt en bil"?
En bil går ju att tillverka själv, även fast det kräver kunskap och verktyg, lite som husbygge.


Trevlig påsk!
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
Om man inte har något som gnager så kan man alltid skaffa sig det 😂

Vad spelar det för roll, egentligen?
 
Bonus så du har något mer att störa dig på:

Alla säger "jag har klippt mig", hur många av dessa har hållt i saxen?
 
  • Gilla
Hubbe73 och 4 till
  • Laddar…
"Det beror på".
Jag säger som exempel att "vi har renoverat två badrum hemma" och så länge jag inte lägger till: "...själv..." så förutsätter jag att man förstår att det är någon firma som gjort det.

Precis som att jag säger att "vi har satt upp solpaneler".

Däremot säger jag att vi har "målat om plåttaket på carporten" och jag menar då att vi gjorde det själva.

Språk är underbart!
 
  • Gilla
JAAM91
  • Laddar…
BirgitS
P pjkw skrev:
Om man inte har något som gnager så kan man alltid skaffa sig det 😂

Vad spelar det för roll, egentligen?
Haha, så sant så!
Nej, som jag skrev, spelar ingen roll men jag var ändå nyfiken på om andra har tänkt lika.

P pjkw skrev:
Bonus så du har något mer att störa dig på:

Alla säger "jag har klippt mig", hur många av dessa har hållt i saxen?
Om jag verkligen hade stört mig varje dag på detta så hade detta blivit jobbigt nu! ;)
Men sant, många säger också så!

BirgitS BirgitS skrev:
Att ordet bygga används med betydelsen låta bygga förekom redan på 1500-talet enligt SAOB.
[länk]
Titta! Intressant!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.