F
Båtmänniskor, hur fixar jag till denna plastbåt som jag ärvt av svärfar? Verkar vara målad med nån färg som börjat flagna. Båten är i övrigt i mycket fint skick så det skulle vara kul att rusta upp undersidan och göra den lite mer lättrodd 😊
 
  • Vit plastbåt med flagad färg på undersidan, vänd upp och ner i en skogsmiljö. Flera brädor synliga, med omgivande träd och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • För närbild av flagande färg på svärfars gamla plastbåt, visar sidans yta med avskalad färg och smutsavlagringar. Båten står på en växtbeklädd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa på maringuiden i stället.
 
Flagnande färg på en plastbåt brukar innebära att den målats med något annat än båtfärg. Eller möjligen att underarbetet är dåligt.

Det finns dock inte någon vettig anledning att måla en plastbåt. Ytan är gelcoat, dvs genomfärgad polyester vilket är mycket hållbarare än färg och mycket lättare att sköta om eller reparera. Så en målad båt är oftast reparerad på något olämpligt sätt.

Tvätta av den och använd den som den är. Den är knappast värd besväret att slipa av och sedan laga och putsa upp gelcoaten eller måla om med båtfärg av rätt typ. Det är många timmars slipning och färg för flera tusen om du väljer att göra så.

Jag gjorde ett liknande jobb på en gammal kajak jag gillar härom året. Det var mycket mer jobb än jag tänkt mig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ser inte ur som bottenfärg (vilken klåpare skulle måla det hela vägen upp på friborden?), utan snarare ett tidigare försök att fräscha upp båten. Frågan är varför man målat den, gelcoaten ("orginalfärgen") kanske är så sliten så att glasfibern har börjat titta fram?
Slipa bort den påmålade färgen helt med lämplig maskin. Du kommer troligtvis stöta på naket glasfiber och det kommer se fördjävligt ut. Låt skrovet torka ur ordentligt och måla med tvåkomponents polyuretanlack.
Ska man göra det ordentligt så tar man bort alla beslag och relingslister först, och grundmålar med epoxiprimer, samt bottenfärg under vattenlinjen istället för polyuretan. Men det är nog overkill för en gammal plasteka.
 
Totte_S
Vill du göra det helrätt så slipar du bort all färg, lagar skador med polyester och glasfiber, därefter lägger du på ny topcoat på hela utsidan. Som sagt, finns mycket information och guider om plastbåtsrenovering på nätet på andra ställen än byggahus.
I princip ett enkelt jobb, men tidsödande och kladdigt. Använd rätt skyddsutrustning, dvs filtermask med rätt skyddsnivå. Polyester är inte ofarligt att andas in.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
...Och om du ger dig på att renovera båten och slipa bort färg, gör det på ett sådant sätt så att plastdamm och flagor omhändertas istället för att spridas som mikroplast i naturen.

Har renoverat stora plastbåtar med skador, och det är mycket jobb och tar en hel del tid.
 
F
Tack för svar alla! Lutar åt att jag bara skrapar bort lös färg och kör som den är.
 
  • Gilla
Ohchips och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.