Hej!

Har två Skeppshultscyklar som stått ute ett några år (4 & 7 år sen dom var nya). Cyklarna var väl ungefär så dyra en cykel med cykelkorg och upprätt sittställning kan bli och tanken var att det var cyklar för resten av livet typ.

Men: Jag har låtit dom förfalla, smutsiga, kladdiga kedjor/drev, vajrar är av etc men värst av allt båda börjar rosta rätt rejält i både ram och påhängsdetaljer t.ex. styren, pakethållare.

Tänkte snygga upp dom under vintern för att förhoppningsvis kunna ha dom ett antal år till.

Men hur fixar man ramarna? Har inga planer på att helblästra och pulverlacka i dagsläget utan tänkte typ slipa bort rost med dremel och??? jag vad gör man sen?


Zinkspray? grundfärg? billack... vad köper man? Och hur får man det att se ok ut?

Viktigast är dock att cyklarna är sköna att cykla på och inte håller på att rosta sönder.
 
Redigerat:
Det skall mycket till innan en cykel rostar sönder. Om du gör rent den noga så kommer den att se bättre ut. Det finns polermedel för billack som du kan använda också. Det är inte helt enkelt att få det snyggt om du skall lacka den själv, så börja med att se om det inte blir bättre när du får bort rostfläckarna som är utanpå lacken. Det brukar se mycket bättre ut när lacken runt skadorna är ren. Det fördröjer även förfallet om lacken är ren.

Blir du inte nöjd så tror jag inte på dremmel i alla fall. Om du skall få det bra så plockar du av allt från cykeln så att du bara har en naken ram. Tvätta den noga med lösningsmedel och matta befintlig lack med sandpapper. Eventuellt kan du slipa lite mer på de större rostfläckarna. Sedan är det bara att hänga upp ramen i snören så att du kan komma åt att spreja från alla håll och lacka den med flera lager. För lite färg i ett lager gör att ytan blir knottrig och för mycket färg gör att det rinner.
 
Färgen ramlar av i flagor vid rostskadorna så det känns som att det inte kommer att bli bättre av sig själv utan någon sorts slipning och lackning behövs. Färgen släpper dessutom på ställen där det inte är rost (bara vit grundfärg? nu som man ser) så jag undrar om det inte är något som är lite inte som det ska med lacken på dessa cyklar ( cykeln som är nyare är isärklass värst).

Tänkte nog enbart ge mig på lack/rostskadorna som första steg. Att man ser att det är lagat är ok. Cykeln ska ändå inte se lättsåld ut.

Vad lackar man med när man väl fått det plåtrent?
 
Jag hade påtalat problemet för Skeppshult. Jag har släktingar som har fått oväntat bra "goodwill-reparationer" för problem på cyklar som varit äldre än dina.
 
När står rostar ökar volymen 10 ggr. Så även om det ser ut som mycket rost behöver det inte vara så illa.

Jag hade lagt på en rejäl laddning 5-56 på kedja och drev och sedan kört en del för att skava bort rost. Funkar det inte så får man byta klingor, vilket innebär lite cykelmek (finns bättre forum för detta).

Har du färg i samma färg som ramen på cykeln? Isåfall hade jag slipat med stålborste för borrmaskin eller dremel, sprayat på rostskyddsfärg och sedan färg. Kromade detaljer hade jag gett mig på med autosol.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.