Jag bor i en före detta skola, och där finns det i gamla storköket två stycken storköksfrysar och en storkökskyl. De drivs av en kompressor som sitter utomhus, och sedan går det ett tunt kopparrör med köldmedium till skåpen.

Nu ska det utrymmet bli tvättstuga, vilket betyder att skåpen ska gå till det stora köket i himlen. De är stora, så, valet står mellan att bredda dörrarna eller att kapa upp skåpen, så skåpen kommer att bli uppkapade i hanterbara bitar.

Problemet är då att kompressorn sitter ute. Jag antar att jag på något sätt måste tömma systemet innan jag börjar. Är det bara att kapa rören utomhus och sedan gå undan en stund tills det är tomt, eller behöver jag vara mer sofistikerad?
 
B
Du behöver kontakta en kyltekniker som tömmer anläggningen på korrekt sätt dvs samlar in köldmediumet och lämnar det på återvinning. Just den delen får du inte göra själv.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Men när det är gjort, så är det bara att sätta vinkelslipen/tigersågen i dem?

Edit: Skåpen, alltså, inte kylteknikerna.
 
A
T Troberg skrev:
Jag bor i en före detta skola, och där finns det i gamla storköket två stycken storköksfrysar och en storkökskyl. De drivs av en kompressor som sitter utomhus, och sedan går det ett tunt kopparrör med köldmedium till skåpen.

Nu ska det utrymmet bli tvättstuga, vilket betyder att skåpen ska gå till det stora köket i himlen. De är stora, så, valet står mellan att bredda dörrarna eller att kapa upp skåpen, så skåpen kommer att bli uppkapade i hanterbara bitar.

Problemet är då att kompressorn sitter ute. Jag antar att jag på något sätt måste tömma systemet innan jag börjar. Är det bara att kapa rören utomhus och sedan gå undan en stund tills det är tomt, eller behöver jag vara mer sofistikerad?
dalarna, synd annars hade jag hämtat dessa de är värda en del.

är det tre olika kompressorer?
beroende på kompressorn så kan man göra lite olika
men
skåpen och rören till dessa måste tömmas på ett korrekt sätt oavsett om du har freon eller f-gas i dessa.

därefter gör du vad du vill.
Jag hade ju behållit dessa om de fungerar. Jag har en 8-10st som är guld värda (nästan) kör iofs inte alla alltid men de har hög kapacitet och är underbara att jobba med.
 
Problemet är att de är för stora för att få ut i en bit. Jag skulle behöva riva fyra dörrar för att få ut dem, det är helt enkelt inte värt det. Vi ska dessutom lägga nytt golv, och de går inte att flytta när de är inkopplade på rören.

En kompressor för alla. Vi har redan 1 + 3 halvfrysar, och 1 + 3 halvkylar. Jag tror inte jag vill ha mer utrymme...

Kompressorn tror jag att jag kommer att spara, för att se om jag kan använda som kompressor till laserskäraren, istället för den lilla akvariepumpen som följde med. Sparar nog lite rostfritt och galler också, alltid bra att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.