Rivet paneltak där regeln sticker ut över en innervägg, vilket kan störa installation av nytt tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller som rubriken avslöjar som bäst på att riva ett paneltak intill en nyare innervägg. Kommit till ett problem, panelen som väggens regel är skruvad i sticker ut så långt att det kommer störa mitt nya tak.

Finns det något bra sätt att såga ner detta eller är bästa alternativet gles x 2 för att komma ned till gamla takets nivå. Kan tyvärr inte börja om på väggen då sonen sover på andra sidan och huset inte är sådär oerhört stort.
 
Jag håller givetvis tummarna för att väggen är skruvad med skruv långa nog att gå igenom panel och tretex.
 
Haha, har du varit i mitt hus och rivit? Har exakt samma lager av innertak på en snarlik grund av brädor i större delen av vårt kataloghus från -68 ;)

Kan i ditt fall dock inte komma på något enklare än att sänka det nya innertaket. En lite mer arbetsam lösning som maximerar takhöjden är annars förstås att gipsa av väggen och kapa panel och tretex jämns med den övre regeln på väggen, för att därefter gipsa om med gips motsvarande den nya takhöjden. Alternativt kapa jämna med den aktuella gipsskivan och sätta renoveringsgips i fullhöjd över denna.
 
  • Gilla
ArWo
  • Laddar…
Det är faktiskt 38 år mellan våra hus. Ser ut som att rummet jag jäklas med har hunnit ha 3 olika takbeklädnader änsålänge. Papp, tretex och morapanel.

Med tanke på att målet var att få till ett enhetligt tak och snedtak (det senare var enhetligt med väggen innan) som dessutom funkar med stuket på huset så känns gipsa av osv lite för mycket. Jag är ju redan inne och byter isolering och sätter ångbroms...

Nåväl, att göra ett försök med multimaskinen verkar vara bästa alternativet. Frågan är hur hårt en vågar köra innan klingan blir för varm?

Hade iofs varit kul med osb bakom gipsen, men råkade ju slita upp golvet med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.