Har gjort ett exempel, 2 lampor, 2 fönsterbelysning samt uttag.

Inkommande i kopplingsdosa, högt upp på väggen.
Går lodrät ner till strömbrytare, 2 st kronomkopplare, från dessa ned till ett uttag och vidare till nästa.

Frågan gäller främst när man har flera strömbrytare vid varandra, staplar man dessa eller ritar man dem vid sidan om varandra?

Om det är ett stort rum, går man hellre ned från fönsterbelysningen och drar fas den vägen för att få kortare sträcka, eller går man runt längs med väggen, när det även är uttag vid fönstret som på bilden inte har fått några.

 
man staplar. om jag skulle bygga efter den högra ritningen som montör så skulle jag nog missförstå och sätta brytare o uttag bredvid varann. på den vänstra skulle jag sätta brytarna i två dosor på varann. sen fundera om det är et golvuttag eller ett uttag som ska sitta en bit in på väggen på samma höjd som brytarna.man brukar ju sätta kopplingsdosa brytare uttag som en linje från golv till tak av tradition och att det blir snyggast så. . hmm svårt det där. om jag skulle göra ny väggar så skulle jag gå med vp röret längst med väggen det går fortarre även om det blir lite mer matrial. det är min åsikt. antar att det är en smaksak
 
Redigerat:
Så, om man anger höjd på uttaget vid brytarna så ger det sig att det enligt den vänstra ska vara ett uttag vid golvet.
Och vill man ha ett uttag rakt under brytarna (i anslutning till) så staplar man, antar jag.
 
jag vet faktiskt inte .. har aldrig sett angiven höjd på ritningen. isåfall har det stått i pärmen som följt med i underlaget. där står oftast detaljerad info om hur montaget märke på matrial osv.
 
enligt bild 1 så ligger brytarna under varanda och bild 2 så är dem bredvid varandra
 
Du kan ange höjd på ritningen vid tveksamma fall, t.ex "800 ÖG". Uttagen vid fönstren kanske du t.ex vill ha i fönsterhöjd? Och uttaget under brytarna ska normalt sitta direkt under brytarna, men du kanske vill ha det vid golvet istället?

Sedan går det bra att lyset och uttagen delar rör via taket.
 
Jo, i badrum så blir det ett uttag i direkt anslutning till strömbrytarna, i övriga rum vill jag ha det vid golvet, fast rakt under strömbrytarna.

Nästa fråga, hur ritar man en 3x1pol strömbrytare, utan att det ser ut som en trapp + 1p brytare? Jag menar, den lilla pinnen på en kronomkopplare går åt varsitt håll, medans på en trapp går de åt samma håll...
 
Så här skulle jag rita detta rum. Om man inte anger en höjd på ritningen kommer apparaterna att hamna på standardhöjder. I exemplet så skall lamputtagen sitta på väggen ovanför fönstren.
 
Redigerat:
En 3x1pol kan man rita som en 1-polig brytare och skriva 3-pol bredvid på ritningen.
 
Vilka program har ni ritat i?
 
AutoCAD MEP med XL-E andvänder jag.
 
Jag har provat AutoCAD MEP, men jag är absolut inte överens med AutoCAD...
Vi fungerar helt enkelt inte ihop, det ni ser på bilden är ritat med solidworks.
Men det är ritat för "hand" på en ritning... alltså inget som en som har det som yrke skulle göra...
Jag håller på med en installationsritning för kommande bygge.Dock så är symbolerna gjorda som "blocks" så dem ritar man bara en gång.

Sharp: jo, jag ritade ett litet streck mitt på och över "armen" på en enpolig brytare, klämde dit en 3:a... Huvudsaken att min elektriker och jag förstår varandra...

Men man vill ju inte ha en helt jättekass ritning endå, lite heder har man ju i kroppen :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.