Hej! Mitt i en renovering, och har börjat fundera över den gamla eldstaden. Såsmåningom ska en kasett in, men just nu fokuserar jag på att få eldstaden i okej skick utvändigt.

Tänkte bara göra enklast möjliga och följa den gamla formen. En del av ena hörnet knackades bort under rivningen av rummet och behöver byggas upp på nytt. Några tips och idéer på hur jag bör gå tillväga? Har aldrig murat/gjutit/armerar i mitt liv.

(Side note: träreglarna mot murstocken ska bytas mot metallreglar, för så här får vi inte ha det?)
 
  • Renovering av eldstad, gammal tegelvägg med skadad murad hörn och eldplats under reparation. Verktyg och material som rör och träplankor runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Murad eldstad med bortvittrad fog och delvis nedrivna stenar; ena hörnet är i behov av återuppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En eldstad under renovering med murade tegelstenar, där en del av ena hörnet är borttagen. Träreglar syns intill eldstaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle spontant säga att träreglarna är ok om du har en insats med luft mellan den och murstocken.
 
Ingen som gar något förslag?
 
Borra in armeringsjärna i gamla fogen och låt dem sitta i den nya, tror jag blir enklast.
 
  • Gilla
ehe17
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.