Några fogar på vår tegelfasad har spruckit och jag undrar hur man går till väga för att reparera sånt? Vilket "fogmaterial" används och vad bör man tänka på rent allmänt?
 
Har samma fråga och hjälper upp tråden lite.
 
Om du bara skall laga lite så kan du hugga bort 2-3 cm djupt med huggmejsel och sen pilla in nytt bruk enligt nedan.

Annars vid "helrenovering":
Använd följande: fogfräsar som kan sättas i en vinkelslip. Köp en fräs som precis passar i fogen, 12-13 mm eller vad du nu har, samt en med diameter 6 mm. Dessa fräsar kan t ex köpas i nån specialbutik för murbruk, kostar ca 200-300 kr. Sen är det bara att fräsa bort 2-3 cm av den gamla fogen. Det blir mycket spill, lägg någon presenning på marken. Det dammar väldigt mycket också, så använd munskydd och skyddsglasögon, även hörselskydd, det blir ett hemskans oväsen.

Jag brukar fräsa horisontalfogarna med den större fräsen, samt vertikalfogarna med den lilla fräsen. Det funkar bra på vårt hus.

Sen så skall man ha murbruk som man pillar in i fogarna med en smal fogslev. Låt det torka en stund och sen tar man en fogpinne och trycker till fogen, man kan stryka fogen med pinnen. Låt det torka en stund till, sen borstas fogen diagonalt så att det ser snyggt ut.

Fogarna på vårt hus är ganska kladdiga, jag har försökt att pilla in nytt bruk så noga som möjligt, men det är nog oundvikligt att det blir kladdigt. Jag har hört att man kan tvätta bort detta med utspädd saltsyralösning. Då måste man täcka för fönster och annat för att skydda dem.
 
Har hört att man ska fukta med vatten i fogarna innan man lägger på det nya bruket, räcker det, eller bör man prima på något sätt?
 
Det är lite olika åsikter om fuktning. Jag tror inte det behövs, inte heller primer behövs. Jag provade att fukta innan fogning nån gång, men jag upplevde det som att bruket släppte i överkant, pga för mycket fukt. Det räcker nog med fuktet i bruket. Sen kan det vara klurigt att få bort allt damm i fogen innan fogningen. Har man inte tillgång till tryckluft får man ev. borsta ur det mesta ur fogen och sen använda grovdammsugare.
 
Att man fuktar är inte för vidhäftningens skull, utan för att inte fogbruket ska torka ut innan det uppnått full styrka. Vattnar man inte så sugs brukets vatten ut av det gamla bruket. Jag vet inte om man kan kompensera bristande förvattning med eftervattning av fogarna istället, eller om man bör göra bägge. Beror lite på typ av bruk, och vilket väder gissar jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.