Bygger ut huset och det blir en krypgrund under tillbyggnaden.

Där finns nu lerjord, markduk, grus och det är dags att lägga på byggplast 0,20 mm som skydd mot markfukt.

Men i kväll när jag var nere och skulle städa bort flisor och spillvirke upptäckte jag en himla massa sågspån på, i och under gruset. Det mesta har sipprat ner under gruset och lagt sig på markduken. :(

Har tidigare läst att generellt ska det inte vara organiskt material i en krypgrund, och särskilt inte om man lägger in plast, eftersom all markfukt kommer hamna under plasten och då blir det garanterat ruttet och växt på materialet.

Vad säger ni? Ska jag reklamera till byggfirman?

Och hur gör man praktiskt för att åtgärda - knuffa undan gruset och dammsuga en liten yta i taget? Nåt medel som man kan behandla med förebyggande? Om firman säger "äh det är nog ingen fara med lite sågspån", hur gör vi då om det blir problem om 3 år?

Tack på förhand för hjälpen! :)
 
Nej, det ska inte vara organiskt material där men det behöver heller inte vara kliniskt rent. Dammsug det som går att få bort.
Frågan är om du behöver byggplast öht. Jag skulle installera en väderstation där nere som du kan avläsa från en station inomhus, och följa växlingar under en säsong. Om rel luftfuktigheten inte stiger över 60-65% är det helt OK. Värre än markfukt kan fukten från uteluftsventilerna vara. Det är inte klokt att ventilera krypgrund sommartid.
Mät först under ett år och bestäm åtgärder sen.
 
Tack för det snabba svaret!

Men det går inte att dammsuga upp sågspånet utan att först baka undan gruset, eftersom spånet har sipprat ner och lagt sig på markduken. Är det värt det? Ska jag eller firman åtgärda? Dvs är det ett fel? Vad är branschpraxis? Vad skulle en besiktningsman säga? Jag är orolig för fukt, krypgrund är ju per definition en riskkonstruktion säger man...

Plast känns bra för att minska fuktbelastningen, det är rätt blöt lerjord där vi bor. Och en enkel åtgärd att göra.
 
Allt är ju relativt, vårat hus är byggt runt 1890 på krypgrund. Kikar man in genom ventilerna ligger det en hel del plank, trösklar, lister och annat smått och gott där. Trots det ser syllar, bjälklag och trossbotten skitbra ut! (tar i trä)
Men skaffa en trådlös hygrometer som mäter RF så har du koll på fuktigheten där nere, det är nog fler faktorer än bara sågspån som avgör om det blir bra eller anus.
 
Ok. Jag tänkte att sågspån är ju så finfördelat och är säkert en bättre grogrund för växt jämfört med hela massiva träbitar. Och med plast över blir det ju garanterat fuktigt, det är ju själva grejen att vi vill stoppa fukten där.

Det tråkiga med att vänta är att då får firman fullt betalt nu trots att vi har ett potentiell problem... Skulle ni anmärka på sågspånen till firman? Eller menar ni att det nästan är en icke-fråga? De har bara nån dag kvar innan de är klara så slutfakturan lär dyka upp nu i veckan...
 
Är det inte tjocka högar med spån lär de multna innan de börjar mögla eller lukta. så tvärtom, stora träbitar möglar och luktar just eftersom processen är långsam.
 
Aha, tack för input!

Multnar spånet snabbt även under plasten? (Eller kanske särskilt då?)

Står ju noga överallt att man måste städa utrymmet noga från allt organiskt, det är nog 2 dagars jobb för mig, (1 för firman) så man undrar om det är nödvändigt/värt det. Samtidigt skulle man bli sur om det börjar lukta och man inte gjort de grundläggande sakerna för att optimera...
 
Sir Duke skrev:
Aha, tack för input!

Multnar spånet snabbt även under plasten? (Eller kanske särskilt då?)

Står ju noga överallt att man måste städa utrymmet noga från allt organiskt, det är nog 2 dagars jobb för mig, (1 för firman) så man undrar om det är nödvändigt/värt det. Samtidigt skulle man bli sur om det börjar lukta och man inte gjort de grundläggande sakerna för att optimera...

Något som jag lärt mig under min renovering är att börjar jag tänka "jag borde göra så här", så gör jag det, så slipper man tänka "VARFÖR gjorde jag det inte?!". Visst, ibland blir det väl onödigt mycket jobb och en sambo som suckar när man "ska bara", men hellre hängslen och livrem än att stå med rumpan bar =)
 
Klokt. Ja hellre lägga extra tid nu än att göra om det senare.

Men tror ni jag har nån chans att kräva att firman städar bort sågspånet? Dvs är spånet ett "fel"?
 
Redigerat:
Mejlade byggfirman och påpekade. Men de har inte svarat.

Hur noggrann städning kan man kräva i detta fall tror ni??
 
Erkänner med en gång att jag inte alls kan det här! Dock är det en liten detalj jag reagerar på och som känns "fel", så med risk för att göra bort mig så väljer jag ändå att lyfta frågan då det - om jag tänker rätt - kan hjälpa TS. :)

Om jag fattat rätt så kommer du att lägga plasten ovanpå gruset och sågspånet? Då spelar det väl ingen roll? Faran är väl om det organiska materialet - sågspån i det här fallet - ligger ovanpå plasten, det är väl där det kan orsaka skada? Fuktigt material under plasten (även om det ligger ovanpå markduken) kan väl inte orsaka fuktskador på exempelvis bjälklag, då är det ju lika illa att huset är byggt på fuktbevarande jord? Plasten läggs väl för att hindra fukten underifrån att komma åt bjälklaget? Eller tänker jag fel?
 
Jag förstår hur du menar. Men det står skrivet på en massa ställen att det måste vara rent under plasten. Det blir ju oerhört fuktigt där - all markfukt kommer upp och stannar vid plasten som blir helt blöt i regel. Ligger det då organiskt material där kommer det växa och orsaka dålig lukt - som även sprider sig till utrymmet ovanför. Det är tydligen många som fått dålig lukt i sina krypgrunder. Plasten är inte hundraprocentigt tät utan sänker fukthalten med 5-10 % om den är korrekt lagd, så man kan se plasten som en "passiv avfuktare" och inte en hundraprocentig spärr.
 
Redigerat:
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.