Hej!

För ett tag sedan köpte vi ett hus där duschen är i ett badrum i källaren. Badrummet renoverades för ca 6 år sedan, men jag tror inte att golvbrunnen byttes ut. Nu är det i alla fall dags att rensa golvbrunnen eftersom det rinner ner dåligt i den, men när man lyfter på silen och tittar ner är det inget vanligt vattenlås man ser, utan en ganska stor, svart gummiboll som ligger under en nedskruvad, vit plastram. Jag antar att bollen är ett slags bakvattenstopp, vilket i och för sig är bra, men vid rensning är det lite svårare än vid ett vanligt vattenlås, då bollen inte går att lyfta upp utan att montera bort den vita plastramen som inte ser ut att ha flyttats på länge. Ingen av de vanligaste golvbrunnstillverkarna verkar känna till brunnsmodellen. Är det bara att skruva loss den vita plastramen som ramar in bollen, lyfta upp den och rensa?
 
Jag gör ett svar till mitt eget inlägg, ifall det skulle finnas någon annan därute i framtiden som sitter med samma funderingar över den sortens brunn; vi skruvade bort plastramen, tog loss den svarta bollen och rensade. Nu rinner det fint genom golvbrunnen igen. Golvbrunnen visade sig bara en riktigt djup och rivig gammal gjutjärnsbrunn. Jag förstår inte varför de inte bytte ut den när badrummet renoverades, men å andra sidan var det inga krav på det då, som det är nu. Men nu fungerar det igen i alla fall, och det är ju huvudsaken.
 
  • Gilla
mkas13
  • Laddar…
Förnyar tråden!

Har stopp i en liknande golvbrunn med gummiboll.
Här verkar det dock inte plastramen sitta fastskruvad.
Där är plast längs sidorna men verkar inte gå att rubba.

Några idéer?
 
Sliten och smutsig avloppsröranslutning med tydliga tecken på korrosion och kalkavlagringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt av nedsmutsad toalettstol sedd uppifrån, med synlig kalkavlagring och missfärgning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är i en källare, så kan det mycket väl vara så att "bollen" fungerar som backventil, så att inte avloppsvatten utifrån kan tränga upp.
 
Ja det är det mest troliga. Men hur får man bort den för att rensa?
 
Ser du dom fyra Skruvarna med metallen på? Lossa dom.
 
  • Gilla
Markusjdu
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
Ser du dom fyra Skruvarna med metallen på? Lossa dom.
Det är löst nu. Tog ett tag o få fram skruvarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.