Min dagvattenbrunn på tomten (dit regnvatten från stuprören går) har blivit fylld av ett minst 0,5 meter djupt lager leratig gyttja. Jag antar att detta är avlagringar från tidens tand sedan huset byggdes 1980. Lagret är så högt att jag inte ser utloppet till kommunens dagvattenbrunn, så jag misstänker att dräneringsfunktionen är starkt nedsatt.

Hur kan jag rensa brunnen och få upp lerslammet? Måste jag anlita någon firma eller finns det utrustning att hyra?
 
Kolla vad det kostar att hyra in en slamsugningsbil, det kan inte kosta skjortan att fixa en liten dagvattenbrunn (hoppas jag). Det borde ingå i någon typ av standardutbud av tjänster.

/ama
 
Kollade upp som hastigast med Google:

I vissa kommuner kan man ringa sin sophämtare och beställa slamsugning/spolbil, priserna varierade mellan 1000-3000 kr beroende på hur många kubikmeter det handlar om.

Värt att kolla hur det är hos er.

/ama
 
Kolla med kommunen, om du får låna en rens-skopa. Den ser nästan ut som en glass-skopa som man reglerar med ett handtag i andra ändan. Vissa kommuner tar inte betalt, andra vill ha en symbolisk summa. Dessa skopor användes förr, innan slamsugarna var uppfunna ;).
 
Tack för tipsen, jag ska kolla med kommunen på måndag!

Om jag rensar brunnen själv, hur vet jag när jag grävt tillräckligt djupt? Ska det vara en sandbädd eller något sådant i botten av brunnen, förutsatt att den är sätt konstruerad?
 
  • Gilla
P-hus
  • Laddar…
Likt Vargklo ville jag veta, hur man själv rensar dagvattenbrunnen?
 
  • Gilla
nmelin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.