Hej!

Vi har nu grävt runt grunden och skall sätta isodränskivor.
Men jag ser att vi har en massa stora stenar (allt mellan 30-70cm i diameter) i fyllnadsmassorna. Hur skall jag rensa ur dessa på bästa sätt? Behövs det?

Mvh/ Pakko
 
Jag har också en milliard skitstora stenar efter min uppgrävning i helgen. Snackade med en polare som jobbar på Atlas Copco. Där finns en maskin som heter Cobra som man borrar 2 hål i varje sten. Därefter in med en expanderande stav som knäcker dem enkelt. Bara att bära iväg med den sen.
 
Micke Micke skrev:
Jag har också en milliard skitstora stenar efter min uppgrävning i helgen. Snackade med en polare som jobbar på Atlas Copco. Där finns en maskin som heter Cobra som man borrar 2 hål i varje sten. Därefter in med en expanderande stav som knäcker dem enkelt. Bara att bära iväg med den sen.
Intressant. Den expanderande staven, följer den med/får man tag på den på Cramo också?
 
låter som en hydraulspräckare, bör finnas att hyra på cramo ja
 
Den expanderande staven kallas Hulk (eller var det hulken?) eller Barr om jag inte minns helt fel.

Den borde fungera på mindre stenar ja (typ 30-70cm stenar). Annars kan ni lägga ner de stora stenarna i gropen igen. Dock så bör de inte ha kontakt med skivorna.
 
Om man har mindre berg, typ 3x2m då? Hur skulle en Cobra fungera på ett sådant?
 
Cobran är en Bensin driven bergs borr. Men den kan man borra berg, sten utan problem.
Sedan om man ska spräcka berget så kan det fungera med en Hulk/hydraulspräckare eller snigel dynamit eller kanske kilar. Hur man änn gör så borra inte 2 hål och tro att det räcker nog. Nää ta i borra 70 hål (viss överdrift ja) i stället så händer det grejer. Många verkar borra för lite hål och tror då att det ska fungera.

Sen beror det på hur det ser ut. Är det berg fritt runt om kring som en bergstopp så är det enkelt att spräcka. Är det dock jord runt omkring så måste man gräva fram berget mera så att berget kan spricka i delar. Alternativ är att borra horisontelt (inte lätt med en Cobra) så spräcker man vertikalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.