Hej

Har ett hus från -39. Så när jag rev en innervägg i syfte att fälla in kablage i väggen, så såg inte väggen ut så som på dom youtube klippen jag sett... Så nu behöver jag stöd med hur jag skall göra.

Såhär ser väggen ut i sin helhet. Utanpå träpanelen satt det en masonitskiva typ 8mm tjock kanske, och en jäkla massa tapet hehe. Jag tänkte att det skulle vara regler, men nej. Det ser faktiskt ut som att brädorna är golvplankor, för det är spånt i trät.
Inomhus, trävägg, fönster, utsikt över träd och vatten, element, elektrisk ledning, lampa på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Såhär ser apparatdosan ut (heter det så?). Den antar jag att jag behöver byta ut för att kunna fästa moderna strömbrytare. Men vad skall jag byta ut till? Det går ju inte att sätta en modern apparatdosa som är tänkt att skruvas i sidan på en regel.
Eldskadat eluttag och kablarna i en vägg, säkerhetsrisk, behov av reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Tidigare fanns det noll (0) uttag i detta rum, förutom ett nere i hörnet vid elementet. Men detta var utanpåliggande och hängde/satt löst. Så jag tänkte installera ett uttag under strömbrytaren - för det är så det brukar vara, eller hur? Men, jag tänkte också sätta ett på samma plats som tidigare uttanpåliggande satt. Skall jag välja den blå eller röda kabeldragnigen enligt skissen nedan?
Trävägg med reglar, eluttag, fönster med utsikt, markerade områden, renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



För resten av rummet. Det finns inget uttag på andra sidan av rummet. Och det är egentligen den naturliga platsen för skrivbord. Hur fasen får jag elen dit?
 
Har du funderat på hur du ska bygga upp väggen sen igen? Det påverkar ju hur du kan sätta dosor.
Många (alla?) dosor går att skruva från framsidan också så det i sig tror jag inte kommer vara det största problemet.
Dosan måste inte bytas men det blir nog mer jobb att behålla den än att byta ut.

För att svara hur du får elen till andra sidan vore det bra med mer bilder men du kan dra det i innertaket, på vinden (om det är det ovanför), i golvet.. längs väggarna (men det är nog sämsta alternativet).
 
Hej,
Du behöver inte byta ut gamla stålrör och dosor, de går bra att återanvända med ny tråd i. Jag skulle dock rekommendera att jorda metalldosorna så man får ett skydd ifall det skulle finnas någon vass del som skaver på tråden.

Det går att fästa moderna uttag och strömställare i gamla metalldosor men man får använda klorna eftersom de där dosorna inte har någon gänga för dosskruv.

Ang. att dra nytt så får du göra precis som man gjort med metallrören, skapa utrymme för rör och dosor. Ibland innebär detta även att man får regla på bef. väggar för att få plats. Beroende på hur infällt du vill ha det så får du välja hur tjocka reglar du använder. Det går ju t.ex. att bara fälla in 16mm VP-rör och sedan sticka ut dem ut väggen och montera utanpåliggande uttag därefter. Då skulle det räcka att slå på 22mm spikläkt som du sedan sätter gips eller vad du vill ha över när du dragit rören.

Detta är ett elinstallationsarbete som normalt ska göras av auktoriserad elektriker. Men har du någon som är OK med att du hjälper till så kör på. Att regla upp eller skapa utrymme för rör och dosor är helt fritt fram.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Har du funderat på hur du ska bygga upp väggen sen igen? Det påverkar ju hur du kan sätta dosor.
Många (alla?) dosor går att skruva från framsidan också så det i sig tror jag inte kommer vara det största problemet.
Dosan måste inte bytas men det blir nog mer jobb att behålla den än att byta ut.

För att svara hur du får elen till andra sidan vore det bra med mer bilder men du kan dra det i innertaket, på vinden (om det är det ovanför), i golvet.. längs väggarna (men det är nog sämsta alternativet).
Jag tänkte sätta OSB- och gipsskiva när jag började riva. Skall jag göra det måste jag riva hela rummet tror jag, och det var inte den initiala tanken. Så Jag får väl sätta en masonitskiva på väggen igen, antar jag.
S Styrman_jansson skrev:
Hej,
Du behöver inte byta ut gamla stålrör och dosor, de går bra att återanvända med ny tråd i. Jag skulle dock rekommendera att jorda metalldosorna så man får ett skydd ifall det skulle finnas någon vass del som skaver på tråden.

Det går att fästa moderna uttag och strömställare i gamla metalldosor men man får använda klorna eftersom de där dosorna inte har någon gänga för dosskruv.

Ang. att dra nytt så får du göra precis som man gjort med metallrören, skapa utrymme för rör och dosor. Ibland innebär detta även att man får regla på bef. väggar för att få plats. Beroende på hur infällt du vill ha det så får du välja hur tjocka reglar du använder. Det går ju t.ex. att bara fälla in 16mm VP-rör och sedan sticka ut dem ut väggen och montera utanpåliggande uttag därefter. Då skulle det räcka att slå på 22mm spikläkt som du sedan sätter gips eller vad du vill ha över när du dragit rören.

Detta är ett elinstallationsarbete som normalt ska göras av auktoriserad elektriker. Men har du någon som är OK med att du hjälper till så kör på. Att regla upp eller skapa utrymme för rör och dosor är helt fritt fram.
Vad bra att man inte behöver byta ut alla rör och dosor. Då kan jag behålla rören, byta själva dosan (har du något förslag på dosa från clashohlson?). Jag vill gärna skruva fast så mycket som möjligt, så att det inte ramlar ur eller blir löst med tiden. Du har ju faktiskt helt rätt i att jag kan sätta reglar på väggen - hade gärna undvikt det iom elementet står redan tätt som det gör.

Angående elinstallationsarbete, jag gör ju inget med själva strömmen, bara rören och dosorna. Är det fortfarande ett elinstallationsarbete?

Tack för alla svar hittills
 
J johan28 skrev:
Jag tänkte sätta OSB- och gipsskiva när jag började riva. Skall jag göra det måste jag riva hela rummet tror jag, och det var inte den initiala tanken. Så Jag får väl sätta en masonitskiva på väggen igen, antar jag.
Varför skulle du behöva det? Jag är ingen expert på byggmaterial men borde finnas många alternativ till just masonit.
J johan28 skrev:
Vad bra att man inte behöver byta ut alla rör och dosor. Då kan jag behålla rören, byta själva dosan (har du något förslag på dosa från clashohlson?). Jag vill gärna skruva fast så mycket som möjligt, så att det inte ramlar ur eller blir löst med tiden. Du har ju faktiskt helt rätt i att jag kan sätta reglar på väggen - hade gärna undvikt det iom elementet står redan tätt som det gör.
Varför vill du byta ut ståldosorna? Det går att får dit apparater (uttag o.d.) i ståldosorna med klorna som sitter på. Det blir rätt meckigt att få dit stålrören i nya dosor då det är lite olika diameter på stålrören och nya VP-rör m.m. Vilka nya dosor du använder beror på hur mycket du reglar på väggen och vad du reglar på med och vad du tänker montera i dem. Det finns dosor som går att ställa djupet på genom att vrida ringen. En del apparater, typ dimmers, funkar bättre om det är lite djup i dosan men det måste ju rimma med hur mycket utrymme du kan skapa för den.

Jag skulle ta dit en elektriker och gå igenom vad du vill ha och sedan kanske han kan ta fram vilket material du behöver.
J johan28 skrev:
Angående elinstallationsarbete, jag gör ju inget med själva strömmen, bara rören och dosorna. Är det fortfarande ett elinstallationsarbete?

Tack för alla svar hittills
Även rörförläggning är elinstallationsarbete om rören är avsedda att ha strömförande ledare i. Men detta ses dock genom fingrarna med rätt ofta. Värt att fundera på är också om du vill använda rör med färdigdragen tråd. Då slipper man momentet att dra i tråd i efterhand. Också något att diskutera med din elektriker.
 
Min erfarenhet är att metallrören går alldeles utmärkt att stoppa i nya apparatdosor, går också bra att skarva från metallrör till ny flexslang med skarvmuff.
Ska du dessutom gå vidare från dosan till ytterligare dosor så är det ännu en anledning att byta den.
Jag hade byggt på glespanel eller 45x45 och sen byggt en ny vägg med gips (och eventuellt osb).
Du skulle ju kunna låta ytterväggar där elementen sitter vara mer i ursprunglig uppbyggnad men bygga på innerväggarna. Och antingen undvika eldragning på ytterväggarna eller köra det utanpåliggande.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Jag skulle dock rekommendera att jorda metalldosorna så man får ett skydd ifall det skulle finnas någon vass del som skaver på tråden.
Har för mig att t.ex Bergmannrör/SP-rör INTE ska jordas då de inte har tillräckligt säker anslutning mellan delarna (t.ex mellan rör och dosa).
Möjligtvis skulle det ändå vara säkrast om man jordade dessa dosor, men då under förutsättning att man har en jordfelsbrytare. Vid jordfel kommer denna lösa ut mycket snabbare än en säkring och man slipper problemen som uppstår när en stor ström försöker ta sig igenom rör med dåliga anslutningar (varmgång och ljusbågar t.ex).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
A ahman skrev:
Har för mig att t.ex Bergmannrör/SP-rör INTE ska jordas då de inte har tillräckligt säker anslutning mellan delarna (t.ex mellan rör och dosa).
Möjligtvis skulle det ändå vara säkrast om man jordade dessa dosor, men då under förutsättning att man har en jordfelsbrytare. Vid jordfel kommer denna lösa ut mycket snabbare än en säkring och man slipper problemen som uppstår när en stor ström försöker ta sig igenom rör med dåliga anslutningar (varmgång och ljusbågar t.ex).
Nog för att tillverkarens anvisningar ska följas men man får väl samtidigt fundera lite på hur installationer i övrigt såg ut när anvisningen skrevs. T.ex. kan jag tycka att det är en rätt stor skillnad på att jorda ett elinstallationsrör i metall i ett TN-C system och i ett TN-S system. Jag har varit med om skräckexempel där själva röret medvetet eller omedvetet använts som PEN.

Sedan angående ev. kontinuitet mellan åtkomliga delar av rörinstallationen så går ju detta lätt att mäta upp.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.