Hej,

Jag ska fixa till några mindre sprickor i fasaden och funderar på om kalkbruket som jag ska använda kommer att lossna med tiden p.g.a. de förhållandevis små sprickorna som bara är ca 5-10mm djupa (se bild 1). Alternativet hade varit att fylla dessa sprickor med Fischer Cement Express som sägs vara gjort för just sådana sprickor, se bild 2. Vilket tror ni är bäst, gammal hederlig kalkbruk eller något modernt i tub...?

Vidare har jag spacklat loss det yttersta "skalet" av puts och färg på några ställen där detta hade skiktats loss från putsen. Dessa är stora som en eller två handflator och inte djupare än 1-3mm (se bild 3). Tror ni det är lönt att putsa i med kalkbruk, eller ska jag bara måla över det utan att laga det (med risk för att det kommer att se tråkigt ut)?

Mvh
Mats
 
  • Bild 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker inte putsen ser ut som rent kalkputs. Är för grå för det. Bäst är väl alltid att laga med puts som liknar den befintliga.
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
Håller med, ser ut som kalkad KC-puts på bilderna.

Oavsett så skall detta lagas med bruk och inte med något på tub.
Är det KC-puts så hugger du ner allt löst material (även det som sandar) tills du når fast fräsch puts. Sedan kan du köra C-bruk 0-1mm fraktion som du lägger på med stålbrätte och sedan filtar ut mot oändligheten med en filtbräda.
 
Redigerat:
Ok, jag kör på med cementputsen. Jag är också skeptisk med saker på tub, i synnerhet i detta fallet! :)

Jag har nått fräsch puts som inte sandar, men ni tror ändå att det inte blir för tunt att lägga på 1-3mm som filtas ut mot oändligheten?
 
  • Gilla
Darbie
  • Laddar…
Skånepåg skrev:
Ok, jag kör på med cementputsen. Jag är också skeptisk med saker på tub, i synnerhet i detta fallet! :)

Jag har nått fräsch puts som inte sandar, men ni tror ändå att det inte blir för tunt att lägga på 1-3mm som filtas ut mot oändligheten?

Nej inte om du använder ett 0-1mm bruk (detta är måtten på sandkornen). Vanligt putsbruk är 0-3mm och då hade det varit problem att lägga på så tunt.
 
OK, då blir det 0-1mm! :)

Anledningen till att jag var inne på kalkputs var att jag hos bygghandlaren blev rådd att med ett hus som vårt är byggt på 60-talet kan vara svårt att säga vad det är för puts, och att det då alltid är bättre med ett svagare puts ytterst, att det liksom inte kan bli fel då... Tankar kring det?
 
Skånepåg skrev:
OK, då blir det 0-1mm! :)

Anledningen till att jag var inne på kalkputs var att jag hos bygghandlaren blev rådd att med ett hus som vårt är byggt på 60-talet kan vara svårt att säga vad det är för puts, och att det då alltid är bättre med ett svagare puts ytterst, att det liksom inte kan bli fel då... Tankar kring det?
Stämmer bra att man alltid skall ha svagaste putsen ytterst. C-bruk är den svagaste KC-putsen (kalkcement) så den är säker om du har KC-puts på väggarna. Det finns alltså tre sorters puts det kan vara kalkputs, kc-puts och ren cementputs. Mest troligt om jag ser på bilderna är KC-puts.
 
.....Och på en sådan puts fäster inte kalkfärg speciellt bra. Passar bättre med kc- färg hydraulit. Bäst är om du kan bättra med samma färg som varit innan.
 
  • Gilla
mhugo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.