Hej!

Jag skall renovera en gästtoalett. Tanken är att göra en minimal insats och inte göra om allt från grunden.

Toalett med stängt lock, rödbrun plastmatta, gul blommig tapet och vit rörstolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I grova drag är planen

Ny toalett
Nytt tvättställ, blandare
Måla väggar, tak, snickerier, etc. Enkel boasering på väggarna med bröstningshöjd ca 120 cm.
Byta "inredning" såsom spegel, toarullehållare, etc.

Men nu till den egentliga frågan:
Golvet är idag en plastmatta som antagligen är satt på golvspån som ligger på ett brädgolv av gran. Plastmattan är inte trasig, men ruskigt ful och något måste göras. Alternativen som jag ser är:

Microcement på plastmattan
Vad jag förstår så borde det gå att köra microcement på plastmatta och det verkar relativt rättframt.
Vad borde jag tänka på?
Nackdelar? Fördelar?

Klinker (+ golvips på plastmatta)
Antar att jag först lägger på 13mm golvgips och sedan sätter klinker på det.
Måste jag skruva gipset i golvet? Då funkar ju inte plastmattan som tätskikt längre.

Klinker (bort med plastgolv först)
Ta bort plastmatta (och golvspån som ligger under) och sätt golvgips som skruvas i brädgolvet och sedan klinker på det.
Då finns inget tätskikt.


Hur skulle ni ha gjort?
 
  • Gilla
verobar
  • Laddar…
Alt. 3, fast låt spånskivan ligga och lägg på golvgips och tätskikt om det inte bygger för mycket/högt.
 
BirgitS
Karthago Karthago skrev:
Tanken är att göra en minimal insats och inte göra om allt från grunden.
Är det verkligen en minimal insats när det enda som saknas för att få ett badrum som även försäkringsbolaget tycker är nytt är ett nytt tätskikt?
Det känns lite som att du försöker spara in 10 % av kostnaden för att få ett nytt badrum även försäkringsmässigt.

En våtrumsmatta som är mer än 20 år gammal kan spricka när som helst och att då täcka över den så att man inte ser sprickan kan ju vara lite dumt för då kan skadan bli stor innan det upptäcks.
 
Alt 2 solklart, men UTAN golvgips!

I en toalett finns låga krav på vattenhantering, då man endast tvättar händerna i handfatet & alla golv klarar vatten-skvätt.

Den hemska golvmattan ser ut att vara i mycket bra skick, även i hörnen där det brukar bli krympsprickor med tiden.
Tvätta av golvmattan med fettlösande medel, & inspektera den ordentligt.
Använd sedan flexibelt rotfix när du sätter nya klinker, & även flexibel fogmassa.

Om du ska måla väggarna med badrumsfärg vilket kan bli jättefint, så måste du ju tvätta av dessa också noga. Och måla "extra noga" där golvmattan möter väggtapeten ( så du får maximal täthet vid den "känsligaste" punkten)

Kommer bli "billigt" & jättefint!
Lycka till.

MvH Jawen
 
  • Gilla
verobar
  • Laddar…
J jawen skrev:
Alt 2 solklart, men UTAN golvgips!

I en toalett finns låga krav på vattenhantering, då man endast tvättar händerna i handfatet & alla golv klarar vatten-skvätt.

Den hemska golvmattan ser ut att vara i mycket bra skick, även i hörnen där det brukar bli krympsprickor med tiden.
Tvätta av golvmattan med fettlösande medel, & inspektera den ordentligt.
Använd sedan flexibelt rotfix när du sätter nya klinker, & även flexibel fogmassa.

Om du ska måla väggarna med badrumsfärg vilket kan bli jättefint, så måste du ju tvätta av dessa också noga. Och måla "extra noga" där golvmattan möter väggtapeten ( så du får maximal täthet vid den "känsligaste" punkten)

Kommer bli "billigt" & jättefint!
Lycka till.

MvH Jawen
Att sätta plattorna direkt på plastmattan låter ju smidigt! Plastmattan är i hel och utan sprickor, men är nog +40 år gammal, skulle jag gissa.

Höganäs RotFix FB13 funkar på plastmatta om jag läser beskrivningen. Tack.
 
  • Gilla
verobar och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det verkligen en minimal insats när det enda som saknas för att få ett badrum som även försäkringsbolaget tycker är nytt är ett nytt tätskikt?
Det känns lite som att du försöker spara in 10 % av kostnaden för att få ett nytt badrum även försäkringsmässigt.

En våtrumsmatta som är mer än 20 år gammal kan spricka när som helst och att då täcka över den så att man inte ser sprickan kan ju vara lite dumt för då kan skadan bli stor innan det upptäcks.
Ja bäst är såklart att göra om allt från grunden, inget snack. Men det tar ju lite mer tid... och det finns andra saker i huset som behöver fixas också, så det gäller att spendera tiden rätt. Men såklart undvika dumsnåla lösningar.
 
BirgitS
Karthago Karthago skrev:
Att sätta plattorna direkt på plastmattan låter ju smidigt! Plastmattan är i hel och utan sprickor, men är nog +40 år gammal, skulle jag gissa.

Höganäs RotFix FB13 funkar på plastmatta om jag läser beskrivningen. Tack.
En del gamla plastmattor reagerar på innehållet i fixet så att tätskiktet skadas.

Det du hittar nu om fix på plastmatta gäller nog de nya plastmattor som är gjorda för att tåla fix. Men på sidan https://www.hoganaskakel.se/additional-product/fb13-rotfix/ hittar jag inget om plastmatta som godkänt underlag.
 
BirgitS
Karthago Karthago skrev:
Ja bäst är såklart att göra om allt från grunden, inget snack. Men det tar ju lite mer tid... och det finns andra saker i huset som behöver fixas också, så det gäller att spendera tiden rätt. Men såklart undvika dumsnåla lösningar.
Det är liksom det att känns som att tiden du sparar är så liten jämfört med hela tiden. När du väl har plockat bort nuvarande inredning inkl. toalett så går det ju väldigt fort att riva bort mattan och sen typ mindre än 1 dag för en hantverkare att sätta dit en ny matta. Då har du en toalett som håller i 20 år. Men nu planerar du att lägga tid på en toalett som du kan behöva åtgärda pga. en vattenskada väldigt snart.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är liksom det att känns som att tiden du sparar är så liten jämfört med hela tiden. När du väl har plockat bort nuvarande inredning inkl. toalett så går det ju väldigt fort att riva bort mattan och sen typ mindre än 1 dag för en hantverkare att sätta dit en ny matta. Då har du en toalett som håller i 20 år. Men nu planerar du att lägga tid på en toalett som du kan behöva åtgärda pga. en vattenskada väldigt snart.
Och hur ska en vattenskada i denna toalett uppstå menar du ?

Nä, du ska nog inte skrämma upp folk i onödan BirgitS, är du tillräckligt insatt i detta ämne?
Och gamla plast/vinylmattor var oerhört mycket bättre i kvalité, dagens är ingenting om man jämnför.
Dom var tjockare & äldre innehöll också mycket mera mjukmedel, som gjorde att dom inte sprack/torkade på massor med år.

Så förutsättningen att lägga klinkers på en gammal hel & fin våtrumsmatta, är MYCKET bättre sett ifrån alla punkter!
 
BirgitS
J jawen skrev:
Och hur ska en vattenskada i denna toalett uppstå menar du ?

Nä, du ska nog inte skrämma upp folk i onödan BirgitS, är du tillräckligt insatt i detta ämne?
Och gamla plast/vinylmattor var oerhört mycket bättre i kvalité, dagens är ingenting om man jämnför.
Dom var tjockare & äldre innehöll också mycket mera mjukmedel, som gjorde att dom inte sprack/torkade på massor med år.

Så förutsättningen att lägga klinkers på en gammal hel & fin våtrumsmatta, är MYCKET bättre sett ifrån alla punkter!
Enligt försäkringsbolagen uppstår vattenskador även i gästtoaletter. En vanlig orsak är droppläckage längs något rör som man inte upptäcker innan bjälklagret är skadat. En annan är att folk använder för mycket vatten när de städar så att vattnet går ner längs rör, i mattsprickor etc. Det är liksom inte för att det är kul som försäkringsbolagen har hittat på att det ska vara tätskikt på toaletter utan för att de har fått betala ut en massa ersättning därför att det saknas.

Jag har personlig erfarenhet av en våtrumsmatta från 1989 och den sprack när den var 21 år gammal.Sen finns det ju trådar i forumet om spruckna våtrumsmattor från 80- och 90-talet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt försäkringsbolagen
Försäkringsbolagen "kräver" gärna allt med livrem & hängslen, & ger sedan kunden piss-pengar när någonting väl händer. ( jobbat 6 år emot försäkringsbolag åt JM & rivit & färdigställt badrum)

Måste medge att jag knappt hört talas om vattenskador ordinära toaletter, & skulle plötsligt ett vattenrörs koppling börja droppa så för man ju hoppas att tätningen emot rören är fackmannamässigt utförd, för vidare ska inte vattendropparna gå oavsett. ( Varför nu ett vattenrör skulle börja droppa efter en massa år )
BirgitS BirgitS skrev:
En annan är att folk använder för mycket vatten när de städar så att vattnet går ner längs rör, i mattsprickor etc.
Tror du överdriver enormt här, & jag sa också att man skulle tvätta gamla mattan & inspektera den ordentligt.
BirgitS BirgitS skrev:
Det är liksom inte för att det är kul som försäkringsbolagen har hittat på att det ska vara tätskikt på toaletter utan för att de har fått betala ut en massa ersättning därför att det saknas.
Försäkringsbolag vill ALLTID höja premierna oavsett vad branschen gör, och precis likadant i ALLA branscher!

& din våtrumsmatta från 89 är en helt annan sak, då hade mjukmedlen i mattan fått nya regler & dom var i mycket dålig kvalité. (runt 1982 går gränsen när våtrumsmattorna började bli "sämre & sämre")

Våtrumsfärg ska fungera som en "fuktspärr" & Beckers skriver detta om deras färg:

"Beckers Våtrumstäck är en halvblank täckfärg som används i vattenutsatta rum såsom tvättstugor, dusch- och badrum. Färgen ger en vattentät, slitstark och halvblank yta som är lätt att hålla ren."

Man kan alltså innan man börjar pensla på våtrumsfärg 2 ggr på samtliga skarvar & eventuella "brister" man tycker sig uppfatta, så att sedan tvätta av golvet bör vara minsta problemet.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
J jawen skrev:
& din våtrumsmatta från 89 är en helt annan sak, då hade mjukmedlen i mattan fått nya regler & dom var i mycket dålig kvalité. (runt 1982 går gränsen när våtrumsmattorna började bli "sämre & sämre")
Nu vet vi ju inte när TS matta las in. TS gissar ju att den är minst 40 år så den kan ju mycket väl vara nyare än 1982.
J jawen skrev:
Måste medge att jag knappt hört talas om vattenskador ordinära toaletter, & skulle plötsligt ett vattenrörs koppling börja droppa så för man ju hoppas att tätningen emot rören är fackmannamässigt utförd, för vidare ska inte vattendropparna gå oavsett. ( Varför nu ett vattenrör skulle börja droppa efter en massa år )
Hur vet man hur tätningen gjordes för mer än 40 år sen?
Om man nu byter blandare och inte gör det riktigt bra så är det väl ett gyllene tillfälle för att ett litet droppläckage börjar.
J jawen skrev:
Våtrumsfärg ska fungera som en "fuktspärr" & Beckers skriver detta om deras färg:
Jag kan inte se att TS har pratat om att måla våtrumsmattan utan om att lägga mikrocement eller klinker ovanpå.

Ser jag på godkända målade system som är vattentäta så består Beckers system av våtrumsgrund, Tasso-väv och våtrumstäck.

Enligt drygt 35 000 inrapporterade vattenskador under 2022 inträffade 5 % i gästtoaletter: https://www.in.se/aktuellt/nyheter/...tta-underhall-storst-orsak-till-vattenskador/
Vattenskador i badrum står för 24 % så visst är det skillnad men det finns också betydligt färre gästtoaletter än badrum. Mer än hälften av vattenskadorna berodde på läckage från rör för vatten, värme och avlopp, då vanligen när rören är mer än 20 år och har gått sönder pga. korrosion, ålder och slitage.
J jawen skrev:
Försäkringsbolagen "kräver" gärna allt med livrem & hängslen, & ger sedan kunden piss-pengar när någonting väl händer. ( jobbat 6 år emot försäkringsbolag åt JM & rivit & färdigställt badrum)
Jag tyckte att vi fick bra betalt när den gamla våtrumsmattan gick sönder och förstörde spånskivan under, det räckte till 1/8 av en totalrenovering av badrummet (inkl. standardhöjning till kakel och klinker).
J jawen skrev:
Försäkringsbolag vill ALLTID höja premierna oavsett vad branschen gör, och precis likadant i ALLA branscher!
Med ömsesidiga försäkringsbolag finns det ingen anledning att höja premierna mer än att de täcker utbetalningarna eftersom det inte finns några ägare som ska ha aktieutdelning. Om premierna är för höga så går de tillbaks till försäkringstagarna.
 
  • Gilla
Nytt_användarnamn_2024_12
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Med ömsesidiga försäkringsbolag finns det ingen anledning att höja premierna mer än att de täcker utbetalningarna eftersom det inte finns några ägare som ska ha aktieutdelning. Om premierna är för höga så går de tillbaks till försäkringstagarna.
Har ingen lust att argumentera mer med dig, då jag vet hur verkligheten är och inte är lika godtrogen som dig allmänt.

Länsförsäkringar blev rika nog & startade Bank & fastighetsbolag.
Skandia vart rika nog att skapa Bank & fastighetsbolag.

o.s.v o.s.v.

Dessa artiklar belyser en del av försäkringsbolagen "bedrägerier"

https://www.svd.se/a/faafd8d0-25b2-376c-81be-759b0b432f78/miljarder-for-mycket-till-bolagens-kassor

https://www.gofido.se/blogg/vilka-forsakringar-ar-mest-lonsamma/

https://www.fi.se/sv/publicerat/rap...d-gar-konsumenternas-forsakringspremier-till/

https://via.tt.se/pressmeddelande/3303876/rekordstarkt-forsta-halvar-for-if?publisherId=391729


Swedbank redovisar fördubblad vinst och SEB en ökning på fyrtio procent. Enligt bankerna kommer vinsten genom utdelningen också att gynna samhället, eftersom bankerna ägs av försäkringsbolag, pensionsbolag och direkta aktieägare i de svenska hushållen.

För att inte tala om hur mycket försäkringsbolagen tjänar på våra djurförsäkringar!.

Kommer inte besvara dina inlägg mera i denna tråd, då jag inte tycker att vi kommer framåt.

Jawen
 
BirgitS
J jawen skrev:
Har ingen lust att argumentera mer med dig, då jag vet hur verkligheten är och inte är lika godtrogen som dig allmänt.
Bra, det är bättre att du argumenterar för din sak med TS så att TS får hjälp att komma fram till sitt eget beslut utifrån de för- och nackdelar som de olika alternativen har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.