Hejsan nu e det en riktigt novis inom betong området så tänkte bara vädra mina tankar här...

Har en Bostadsrättslägenhet och bor på bottenplan. I badrummet så mätte en representant för föreningen fukten i badrummet när vi köpte lägenheten och sa att det e något hög fuktighet och att det har varit lite problem med detta i flera lägenheter genom åren som gått.
Gränsvärdet sa han va på 800 någonting. Han låg och kröp med en dosa på golvet som pep lite då och då... Det va inte bara runt brunnen utan hela badrummet så gott som och värderna va mellan 750-850 sa han...
Hela huset är byggt 1982 och det är matta i badrummet, gipsväggar och träreglar. Jag hade inte en tanke på att ställa massa frågor i detta ärendet just då utan det va liksom nått allmänt och har hört genom flera som bor/bott i området att det inte är något problem med mögel eller fuktskador eller sånt...

Så till sak nu då..

Vi planerar att renovera badrummet i fråga sätta in kakel och klinkers och nu tänkte bolla och kolla här med tips och råd...
Vi vet ju att golvbrunnen måste bytas, och humiboard osv... men ang betongen och fukt måste man få ner fuktigheten???? Skall man ha någon speciell betong när man gjuter till brunnen?? Särskild sorts flytspackel? Och kanske det viktigaste, Tätskiktet, skall man köra på som vanligt me klä hela rummet eller ska man kringå det och bara ha tätskikt lokalt vid duschplats???

Kläm gärna ur er vad ni kan och vet.

Mvh Jimmy
 
var kommer isåfall fukten ifrån? är det från dåligt underhållna badrum så lär ju plattan torkas ur ordentligt innan man renoverar.
 
Vilket år är huset byggt?

Ta reda på om fukten kommer uppifrån eller underifrån!

Kommer den underifrån, har du definitivt problem, kanske också bostadsrättsföreningen.
 
Verkar som att du har oisolerad platta på mark, i vilket fall som helst så kommer nog fukten underifrån. I vilket fall, du ska ju byta brunnen, och då ser du när du bilar bort den gamla.

Har man kappilärkrypande fukt underifrån så accumeleras denna i betongplattan, eftersom det är en plastmatta på idag.

Billigaste lösningen: Riv gamla badrummet, riv ut plastmattan, gör rent. Bila upp brunnen och byt denna. Nya badrummet, tätskikt endast runt brunn och duschplats (gäller golvet). Komfortvärme el okej, men dyr i drift. Krav: Klinkers på golv, ej plastmattta.

Bästa lösningen: Såga ur hela betonggolvet, gräv dig ned ca 50 cm. Markduk, 20 cm makadam, 20 cm isolering (frigolit eller liknande markskiva). Armera, /förlägg vattenburen golvvärme om du vill/ gjut nytt golv. Nu kan du bygga ett riktigt våtrum med tätskikt o s v .
 
Vad händer om huset är pålat? Finns det risk att en påle ligger under golvplattan eller finns de bara vid bärande väggar?

Vårt hus är pålat 8 m till berg och jag har undrat vad som händer om jag skulle bila för djupt.
 
B
riv ur badrummet. kolla sedan om det är fuktigt i stommen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.