Vid min stuga finns en grävd brunn, som inte varit använd på många år. Tänkte börja använda den igen nu, men misstänker att den måste rengöras. Hur gör man detta på ett bra sätt?
 
leta rätt på en brunnsskopa. Fråga någon bonde eller något runt omkring... de brukar veta var det finns en.

en brunnsskopa är en fjäderbelastad skopa som du manövrerar med ett snöre på en lång stång... hoppas du förstår..

när du grävt ur så långt som det är mjukt så tar det ett par veckor innan brunnen klarnar igen.

ett annat mycket dyrare trick är en slamsugbil... men då kan det ta en vecka innan det finns något vatten överhuvudtaget.. för att det ska bli billigare så erbjud någon plats på din tomt som ditt slam kan tömmas :)
 
Det låter ju inte så avancerat ändå. Det hela går alltså ut på att man gräver upp slam och annat som samlats på botten och kanske försöker skubba väggarna lite? Låter ju inte allt för avancerat. Och man får ju även ett bra tillfälle att se hur snabbt brunnen fylls igen.
 
skrubbningen sköter vattnet... naturen är underbar. Har du ett tätt lock på brunnen så klarar den alger och djur också :)
 
Men vad är det för något som man rengör för? Locket är i stort sett tätt, så det måste vara skit som kommer med vattnet då? Jag har inte kollat själv hur det ser ut, bara fått höra att en rengörning troligtvis behövs.
 
grävda brunnar för alltid med sig sand och humus in i vattnet. under årens lopp lägger det sig på botten och brunnen blir grundare tills den sinar.
det är avlagringarna i botten på brunnen som du tar bort så att brunnen blir djupare än grundvattennivån, ju djupare desto bättre.

När brunnen är omgrävd så finns det plats för den nya sanden i botten så att ditt vatten klarnar :)
 
Tackar så mycket för infon, den är guld värd :)
 
Hej!

Så här gjorde jag när vi köpt hus på landet och vattenprovet (bör alltid tas om brunnen ska vara till dricksvatten...) inte var bra.

1. Töm brunnen med länspump.
2. Kryp ner via stege (kan vara bra att vara två när man gör detta...) och inspektera ringarna (om den har cementringar) och ffa skarvarna. Här finns risk att det läcker in ytvatten vilket ofta innebär bakteriproblem...
3. Skura väggarna med rotborste och gärna med klorbaserat rengöringsmedel.
4. Täta ev. ringarna med cement om skador eller läckage.
5. Passa på att kontrollera bottenventil och röranslutningar...
6. Gräv och hissa upp all gegga som finns i bottnen...lägg i ett lager med ny sand/grus.
7. Kör gärna igenom vattenledningarna med kloramin löst i vatten ett par ggr.
8. Kontrollera så locket håller tätt och att det finns ventilation med gnagarskydd dvs finmaskigt nät.
9. Gräv gärna upp ett par dm. runt översta ringen. Lägg ner tjock plast runt om och se till att du får fall från brunnen. Detta gör att man minskar risken att ytvatten förorenar...
10. Ta vattenprov efter ngra veckors användning.

//Peter
 
Jag är husägare sen helt nyligen, blev glad när jag upptäckte byggforum. Jag har tre brunnar på tomten, alla är grävda men två av dessa är är stenlagda runt om och jag förstår att dom anlades för mycket länge sen. Dessa två har inte används på mycket länge.Jag har anlitat slamsugarbil med rengöringsspolning, dock ligger denn pinnar och träbitar kvar på botten. Var får jag tag på beunnskopan som nämdes här och finns det nån anordning där jag kan haka fast pinnarna och lyfta upp dem. Jag gick ner i en av brunnarna och fick upp några men inte alla. Sedan har jag fått lära mig att vara mycket försiktig med att gå ner i brunnar p.g.a. syrebristen där. Vad säger ni
 
katznell skrev:
Sedan har jag fått lära mig att vara mycket försiktig med att gå ner i brunnar p.g.a. syrebristen där.
Ännu en risk är att gamla stensatta (dvs ej sådana med cementringar) brunnar som man tömmer inför rensning kan kollapsa när det inte längre finns något vatten som "håller emot" jordmassorna på andra sidan brunnsväggen. Som

Hursomhelst så är nedstigning i brunnar inget som man ska göra själv, se till att vara ett gäng så att nån i marknivå åtminstone kan ringa räddningstjänst (eller präst) om saker och ting går på röven.

Nu har jag nog skrämt upp alla tillräckligt... ;)
 
  • Gilla
hamstah
  • Laddar…
Att det skulle rasa om det inte är vatten i stämmer väl inte? I min brunn så är ju större delen ovanför vattenytan.
Syrebristen är nåt att tänka på. Bör vara nåt mer än frugan, om hon inte är stark som kan dra upp. Dumt att svimma och sen komma under vatten. I vatten brunn borde det finnas en heldel syre, däremot i en trekammar brunn kan de nog vara värre
 
Beror förstås på hur brunnen och marken ser ut. När vattnet står som högst i vår brunn på torpet är vattenytan ca 2,5 meter högre än under slutet av en torr sommar, och när det är som allra torrast är den ändå ca 1,5 meter djup. Nu är det ju en brunn med cementringar så där är ju risken minimal, men en djup stensatt brunn där vattnet vanligen står högt och som pumpas torr blir det rätt stora krafter som pressar på... speciellt om det är en gammal brunn i dåligt skick.
 
  • Gilla
Jopernou
  • Laddar…
Hej,
Jag har också en grävd brunn som är stenlagd som jag gjorde rent genom att gräva bort dyn i botten och skrubba med borste. Detta var för några år sedan. Tyvärr är vattnet lite brunfärgat och jag vill fylla på med sand i botten, ta vattenprov och sedan eventuellt skaffa reningsverk som skulle kunna få plats under diskbänken. Är det någon som har några tips på sand/grus och reningsverk som går bra att använda?
 
M
Å så i med ett par levande ålar, eller ett lass grodor, sen håller sig vattnet rent å fint :)

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.