Jag har precis förvärvat ett hus från 1964 där båda badrumen har mosaikgolv. Mosaiken är fin och den skulle jag kunna tänka mig att behålla för att istället byta ut lite fular väggkakel.

Jag undrar om man på ett snyggt och miljövänligt sätt kan rengöra runt i kring mosaiken så att den känns som ny igen.

Jag undrar även om någon därute vet hur pass vanligt det är att finna trä eller parkett under plast/linoleummattor från hus daterade 60-tal.

Hoppas någon har mer aerfarenhet än mig och kan komma med bra information.
 
Det finns särskilda rengöringsmedel för fogar.

Edit: Men om barummen är från 1964 så är det verkligen hög tid att renovera dem..
 
Citat:
Ursprungligen postat av Humlandumlan
Jag har precis förvärvat ett hus från 1964 där båda badrumen har mosaikgolv. Mosaiken är fin och den skulle jag kunna tänka mig att behålla för att istället byta ut lite fular väggkakel.

Jag undrar om man på ett snyggt och miljövänligt sätt kan rengöra runt i kring mosaiken så att den känns som ny igen.


Ett badrumsgolv från 1964 saknar alla typer av fuktspärrar och måste bytas ut om du renoverar badrummet. Handlar det om en toalett utan dusch räknas det inte som våtrum och då kan du behålla golvet om du vill. Det finns medel som tvättar fogar, men de klarar inte av vilken smuts som helst. Antagligen får du fräsa eller kratsa bort det översta foglagret och foga om för att få en snygg yta.

Citat:
Ursprungligen postat av Humlandumlan
Jag undrar även om någon därute vet hur pass vanligt det är att finna trä eller parkett under plast/linoleummattor från hus daterade 60-tal.

Parkettgolv lades i allmänhet endast i vardagsrummet på den tiden. En del lade sedan heltäckningsmatta över denna på 70-talet. I övriga rum hittar du knappast något undergolv värt att bevara. Det kan förvisso finnas plankgolv, men de är tänkta som undergolv och är varken snygga eller hållbara nog för att utgöra ytskikt.
 
peroande skrev:
Ett badrumsgolv från 1964 saknar alla typer av fuktspärrar och måste bytas ut om du renoverar badrummet.
Det gör det med all säkerhet inte. Man byggde så gott som alltid med asfalt som fuktspärr under keramik på den tiden. Hade man inte gjort det så hade det uppstått skador efter kort tid, veckor eller månader i ett trähus.

Förresten, att det ser ut som att jag ändrat ovanstående inlägg beror på att jag råkade klicka på fel knapp när jag skulle svara.. Sorry. Får skylla på att jag inte vant mig vid moderatorsverktygen ännu. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.