T
Hej,

Vi har en IVT Greenline HT Plus C6 från 2006 som har ett antal filter som vad jag förstår ska rengöras med jämna mellanrum. Vi har bott i kåken i fem år och 2022 rengjordes filtren av tekniker, men han sade då att detta borde jag fixa själv nästa gång och jag verkar ha glömt en del av det han visade. Vore tacksam om någon vill skjutsa mig i rätt riktning.

Filtren som sitter bakom denna isolering läcker köldbärarvätska om man skruvar av locket, så jag förstår att någon avstängning måste göras. Problemet är att de röda vreden bakom inte går att rubba. Är det någon låsmekanik här som jag inte fattar?

Hand som håller i en isolerad komponent bredvid två metallventiler på ett rörsystem i en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på två mässingsventiler och rör med röda vred på en värmepumpsinstallationsdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
T
Nästa fråga är detta filter - när jag skruvade av locket (efter att ha stängt av ”ball valve”) hade jag väntat mig att se ett fingerborgsliknande filter som går att dra ut, som i IVTs skötselvideo. Men det ser ut som någon sorts membran? Vad gör jag med det? En närbild av ett vattenrör som har en avstängd kulventil med avlockat filterhus och en etikett som säger "FILTER RENGÖR VARANNAT ÅR".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av insidan på en metallisk rörkoppling med ett membran inuti istället för ett förväntat fingerborgsliknande filter, textlapp "SENAST GJORT 2206" synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.