Håller på att renovera ett badrum i ett Boro modulhus från början av 60-talet.
Innerväggarna är riktigt klent uppreglade med 33x60 på cc 600 och tunn 15mm råspont på båda sidor. Dessutom lutar det åt alla håll och kanter...

Har tagit bort råsponten mot badrummet och rätat upp väggen med 45x70.

Eftersom jag tänkte ha en vägghängd toalett (Geberit duofix 82cm eller Triomont XT fixtur som även fästs i golvet) samt en vägghängd 140cm bred kommod, så vill jag försäkra mig om att väggen håller.

Tänkte regla tätare till cc 300 och slå på en 12 alt 15mm plywood + vanlig 13mm kartonggips på det (följer GVK och använder folie istället för rollat tätskikt)

Sedan bygger jag in fixturen och rördragning/avlopp i en låda som löper längs hela väggen utom partiet ovan kommoden där det blir en stor infälld spegel ända upp till taket.
Kommod/tvättställ kommer således att skruvas fast i den utbyggda lådan.

Vad tror ni, kommer det att fungera?

Skärmavbild 2013-01-24 kl. 02.56.10.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
45x70 på cc30, plyfa och gips låter stabilt?

Limma skivorna på reglarna och hellimma gipset i plyfan så blir det stadigt.
 
Ok, men räcker det med 12mm plywood? Kommer att komplettera med extra kortlingar bakom kommod etc.
 
Det räcker! Se till att du fäster reglarna väl i både ner och överkant. Skruvlimma plyfan, det blir ett helvete för den som en dag ska riva väggen men det blir oerhört stabilt, gör stor skillnad med lim också.
 
Låter bra!

Vad säger försäkringsbolagen om 12mm plyfa med tanke på att "säker vatten" förespråkar 15mm?
Har 12mm hemma så använder helst dessa.

Mycket att hålla reda på när reglerna ändras hela tiden...
 
dvraptorone skrev:
Låter bra!

Vad säger försäkringsbolagen om 12mm plyfa med tanke på att "säker vatten" förespråkar 15mm?
Har 12mm hemma så använder helst dessa.

Mycket att hålla reda på när reglerna ändras hela tiden...
Du kan använda spånskiva, osb eller 12 mm plyfa som bakomvarande skiva alla är fullt godkända som skiva i sig.

15 mm konstruktionsplyfa är krav när du vill uppfylla våtrumsvägg 2012 som är ett sätt att kunna bygga ett flexibelt badrum utan kortlingar.

Så kör du på kortlingar så använd vad du vill bakom (även dubbelgips om du vill det) men det är inte godkänt att fästa in tyngre saker i framtiden utan att riva och kortla till skillnad från om du hade valt 15mm plyfa. Detta alltså trots att tunnar plywood mycket väl kan räcka så är det inte testat och godkänt
 
Givet Lolles inlägg skulle jag köra på 15mm plyfa.......inte värt att spara in på dom kronorna även om 12mm skivorna finns i lagret.
 
  • Gilla
Jool
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Givet Lolles inlägg skulle jag köra på 15mm plyfa.......inte värt att spara in på dom kronorna även om 12mm skivorna finns i lagret.
Den stora fördelen är om något händer så man måste handikappanpassa eller att man blir gammal och vill ha stödhandtag. Man får barn och vill sätta ett vägghängt skötbord etc.

Flexibilitet helt enkelt.

Förvisso tror jag att 12mm också hade klarat denna last men det fanns andra anledningar att det inte testades och godkändes tyvärr
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag håller inte med, men det beror ju såklart på hur man är som person. För mig personligen så visste jag var (tunga) saker skulle sitta när jag reglade upp badrummet, satte således reglar där. Med 12mm plywood så fungerar det utmärkt att strunta i kortlingar för handdukskrokar, toalettpappershållare osv. Ärligt talat vet jag inte om det är godkänt enligt BKR, men jag tror faktiskt det, inte kan dom kräva kortling bakom en handdukskrok i område 2? Kroken lär för övrigt gå av innan vvs-skruven ens rubbas ur 12mm plywooden bakom.

Vilket som så är det en avsevärd skillnad på 15mm plywood och 12mm plywood i pris. Ungefär dubbla priset för 15mm. Har man redan 12mm plywood så är det väl ännu dummare att inte använda det.

Jag kan förstå att det är värt att bygga såhär om man är en större fastighetsägare som måste följa massa regler om handikappsanpassning osv. Men vem skruvar upp tunga saker i efterhand i ett badrum, dessutom i område 1?
 
Lolle skrev:
Den stora fördelen är om något händer så man måste handikappanpassa eller att man blir gammal och vill ha stödhandtag. Man får barn och vill sätta ett vägghängt skötbord etc.

Flexibilitet helt enkelt.

Förvisso tror jag att 12mm också hade klarat denna last men det fanns andra anledningar att det inte testades och godkändes tyvärr
Mitt svar ovan skrev jag innan jag såg att du svarat. Men jag undrar om du kan utveckla det jag fetmarkerat i din text ovan?
 
vectrex skrev:
Jag håller inte med, men det beror ju såklart på hur man är som person. För mig personligen så visste jag var (tunga) saker skulle sitta när jag reglade upp badrummet, satte således reglar där. Med 12mm plywood så fungerar det utmärkt att strunta i kortlingar för handdukskrokar, toalettpappershållare osv. Ärligt talat vet jag inte om det är godkänt enligt BKR, men jag tror faktiskt det, inte kan dom kräva kortling bakom en handdukskrok i område 2? Kroken lär för övrigt gå av innan vvs-skruven ens rubbas ur 12mm plywooden bakom.

Vilket som så är det en avsevärd skillnad på 15mm plywood och 12mm plywood i pris. Ungefär dubbla priset för 15mm. Har man redan 12mm plywood så är det väl ännu dummare att inte använda det.

Jag kan förstå att det är värt att bygga såhär om man är en större fastighetsägare som måste följa massa regler om handikappsanpassning osv. Men vem skruvar upp tunga saker i efterhand i ett badrum, dessutom i område 1?
Den som får barn och vill ha vägghängt skötbord för att spara plats. Den som blir gammal och behöver stödhandtag. Någon i familjen får ett handikapp etc. Inte alltid i zon 1 dock
 
vectrex skrev:
Mitt svar ovan skrev jag innan jag såg att du svarat. Men jag undrar om du kan utveckla det jag fetmarkerat i din text ovan?
Affärsmässiga skäl som jag inte kan utveckla på ett öppet forum. Frågan var uppe men de som var för 12mm plyfa var mindre argumentativa än motparten kan jag säga diplomatiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.