Håller nu på och reglar upp innerväggar i mitt hus. Använder stålskenor vid golv och i tak och stående 70 mm träreglar på cc 600 mm, väggarna ska beklädas med osb och gips. Har nu kommit till ett riktigt specialhörn där tre väggar möts likt "treriksröset". Hur hade ni reglat upp detta/gått tillväga? Gissar på att det finns lika många sätt som det finns snickare men hade varit kul att se hur ni tänker.
 
  • Ritning av en husplan med mått som visar ett komplicerat hörn där tre innerväggar möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Jag hade kört med plåtskenorna som du gör och sen profilerat dom så som det blir där väggarna möts sen stött ihop träreglarna där dom tar stopp i y hörnet eventuellt isolerat innan du trycker ihop sista regeln. Sen använt vikbart plåtband som man brukar ha i vissa fall vid gipsning är 100mm brett och finns på rulle man kan köpa. Bockat det i varje hörn och skruvat ihop reglarna med det blir ett skarpt hörn från samtliga håll, både starkt och blir lättare med både osb och gips sen.
 
  • Gilla
Elkillen90
  • Laddar…
E Månskensbonden90 skrev:
Hur hade ni reglat upp detta/gått tillväga? Gissar på att det finns lika många sätt som det finns snickare men hade varit kul att se hur ni tänker.
Är det inte att krångla till det hela i onödan med dessa snedställda väggar och dörrar?
Jag tycker att det ser ut som att två dörrar i linje bredvid varann precis skulle få plats.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det inte att krångla till det hela i onödan med dessa snedställda väggar och dörrar?
Jag tycker att det ser ut som att två dörrar i linje bredvid varann precis skulle få plats.
Då blir det ingen regel mellan dörrkarmarna, utan det blir nästa dörrkarm dikt dörrkarm, typ 20mm luft mellan.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Då blir det ingen regel mellan dörrkarmarna, utan det blir nästa dörrkarm dikt dörrkarm, typ 20mm luft mellan.
Eller kanske minska ner den ena eller båda dörrarna till 80-centimeters.
 
Det blir diagonala väggar. Har införskaffat vikband av plåt. Blir nog till att rita upp allt på golvet först och sedan göra som p olsson skrev.
 
  • Gilla
P_Olsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.