Väggarna var byggda enligt bild, efter detta var det en ströläkt och på detta masonite, sen någon slags plastmatta på golv/väggar/tak. Detta är ytterväggen.

Inget regelhus här inte tar evigheter att riva och byggavfall blir det i massor, Tur man har vedpanna iaf :)

Frågan är hur man ska regla upp det hela. De grova brädorna längst in är (troligen) 60mm tjocka så de borde ju hålla mer än väl att regla på tycker jag. Men ska man regla horisontellt eller vertikalt och med 45x70?

Känns som vertikalt plus över/underliggare är det som är mest vanligt men han jag frågade sa att man kan göra vilket som. Borde ju bli stadigare med horisontella reglar tycker jag.

I rummet det är fotat i skall det bli kakel på en del av väggen (runt badkar) resten gips+våtrummsfärg. I ett annat rum med samma konstruktion ska det bli helkaklat på samma vägg(ar). Underlaget till kaklet blir glasroch 12mm och under det spån.

CC30 kommer det hursomhelst reglas då trä är billigt och rummen små (3mx2m)

Konstruktionen borde alltså bli; (utifrån och in)
1. 60mm "panelen"
2. Reglar 2"x3" (gullfiber emellan dessa)
3. 12mm spån
4. Glasroc eller gips beroende på ytskikt.

Är ingen plast i väggarna iaf så fukten borde ju fritt kunna vandra utåt (bakom tätskiktet).

Bör man limma gips/glasroc och spånet eller är detta overkill? Något jag förbisett/missat eller tankevurpat?
 
  • vaggen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvuselt med svar så jag får fylla på själv med fler frågor:

De befintliga golvbjälkarna ligger på/i hål i råspånten(60mm)

Min byggarkompis föreslog att spika på en regel typ 2"x6" på väggen sen reglarna vilande på denna. Är detta på något sätt dumt då jag skall gjuta på en del på bjälkarna
 
Om stommen inte är helt i lod skulle jag nog göra som din kompis säger, fast annars också. Dessutom kan du ju inte skruva skivmaterialet tätare än 30cm i kanterna såvida du inte tänker ha skivorna liggande, vilket verkar bökigt.:)
 
Liggande skivor hmmm. Nästan så att det skulle gå :D är typ bara 1,38 i takhöjd och det kommer minskas lite iom ökad regling i taket.

Troligtvis bäst ändå att göra som "vanligt" dvs vertikal regling, råspånten sitter ju där den sitter och den instabilitet som kan förekomma ska ju vara den att de rör sig var för sig men borde motverkas rätt bra av över/under-liggaren + "golvregelsätet".

Det jag mest funderde på vad gäller golvregelfästet var om man skulle vara seriös och köra ett par varv med sticksågen genom råsponten. Jag vill ju inte ha ett ton betong i skallen när man sitter på den nya tronen! :D
 
Nästa fråga:
I andra änden på detta golv kommer "bärande" väggen bestå av 2"x3" på CC30. Denna vägg ska bära upp ett 2,10 meters badrumsgolv med 40-45 mm gjutning på samt ett träbjälklag(5,44m) med golv på andra sidan väggen.

Spontant när man tittar på reglarna känns det klent men vanligtvis reglar man ju med 2"x6" på CC60 så detta bör ju vara "ungefär" samma. Fattar ju såklart att en 2"x3" knäcks lättare på 3" hållet än en 2"x6" på 6" hållet men på 2" hållet bör det ju vara mer eller mindre samma inom 20% typ.

De jag pratat med säger att det ska vara lugnt men för mig känns det ändå lite vanskligt. Tänkte kortla upp 3 ggr/lucka så att säga för att förstärka men är detta onödigt?
 
Jag fattar inte varför du vill köra 2"x3 istället för 2"x6 eller 2"x4 är det ont om plats på bredden?
Jag har ett hus konstruerat precis som ditt och jag reglade vertikalt med 2"x4 cc 30 direkt på det stående planket eller Panelen som du kallar den det var rätt pilligt att få allt i lod men efter att ha införskaffat ett antal plastkilar på Hornbach gick det betydligt smidigare. Det känns om det är en robust konstruktion och jag är nöjd.
Hade jag gjort om det nu så skulle jag dock ha satt dit en lång överliggare först som för att ha en bra referens på hu sned väggen var. Hade nog gått lite fortare då :D
 
Det tråkiga är att det är fönster och dörrar på väggarna och fodrena blir så djupa om man tar så mycket mer så 2"x6" är uteslutet på ytterväggarna.

2"x6" kostar dessutom mycket om man ska regla CC30 överallt (även om man egentligen kan se det som en liten kostnad i sammanhanget). Utrymmet är faktist inte allt för stort heller även om man skulle kunna bygga ut badrummet på bekostnad av resten av kåken.

Kan säga som så att jag reglat upp det nu (den bärande väggen) och det ser och känns faktist riktigt stadigt. Med skivorna på kommer det aldrig vika sig. Men 2"x4" hade ju inte skadat just i denna väggen. Råspånten var inte så bärande heller fattades c:a 1,5 meter som var bortrötet i nederkant :eek:

Väggarna är faktist så gott som i lod som tur är. Särskilt den nyuppreglade ;)
 
Blev 2"x4" i denna vägg nu :D Var ju tvungen att ändra pga att en forumist påpekade ;)

Närå det var ett annat fel som smugit sig in(Läs tankefel) så jag passade på att byta upp mig en tum då jag liks höll på.
 
Aldrig kul med tankefel!
Men nu är du ju närmare kraven enligt branchen så något positivt kom det ju utav det.
Själv skall jag nu dra el och sätta upp gips vi får väll se när nästa "tankefel" uppdagas :eek:


//Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.