Tänkte lägga nytt klinker i köket, som har en källare/garage under betonggolv, efter att många plattor spruckit. Betonggolvet, bestående av prefabricerade betongelement hänger ner två-tre cm i mitten och det vill jag jämna till innan plattläggningen. Kan man gjuta på ett tombolablandad lager betong, två tre cm tjockt på mitten och jämna av, eller måste man köpa en massa dyra säckar flytspackel? Vilken betongkvalité rekommenderas i så fall?
När jag började ta bort dom spruckna plattorna hittade jag bitar av linoleummatta, spånskivegolv. Under den masonitskiva och därunder tjärpapp med ett lager korksmulor på. Jag har inte hunnit riva bort den, men jag antar att betonggolvet ligger under tjärpappen. Var detta ett brukligt sätt att lägga klinkergolv på 60-70-talet? Kan jag lägga mitt nya klinker direkt på mitt snart avjämnade betonggolv istället?
 
Det är inte så lyckat med vanlig betong för den tar tid att torka (=krympa färdigt). Tillverkarna av fix brukar ange att betong skall ha härdat i 3-6 månader innan man sätter klinkers. Tiden beror på fabrikat.
 
Aha, om det finns gott om tid, är det ok.
Och att montera klinkerplattorna direkt på betong. Är det bra? För mig låter det som det mest logiska, inga möglande fibermaterial i mellan. Kanske en elektrisk golvvärmematta inbakad för att kompensera ett kallare golv?
 
har inget bra svar på din fråga om varför det finns spånskiva osv. Men klinkers läggs ofta direkt på betong. kan se 3 olika skäl till varför det ser ut så hos dig:

1. Det har varit ett linoleum golv från början.
2. Något med isolering?
3. Kan det möjlign vara så att betongellementen rör sig lite, risk för sprickor?
 
Mikael_L
Tjuvkilsbyggare skrev:
Betonggolvet, bestående av prefabricerade betongelement hänger ner två-tre cm i mitten och det vill jag jämna till innan plattläggningen. Kan man gjuta på ett tombolablandad lager betong, två tre cm tjockt på mitten och jämna av, eller måste man köpa en massa dyra säckar flytspackel? Vilken betongkvalité rekommenderas i så fall?
Du måste kolla ifall det du jämnar av med kan läggas så tunt...
Finbetong och snabbslipsats och sånt brukar kräva skikt på minst runt 3 cm. Och då blir det ju 6 cm tjockt för dig, där det är mest svacka.
Men du får helt enkelt fråga/kolla varje produkt för sig, då det skiljer så.
 
Jag reagerar på att ett betong bjälklag svackar på det viset du skriver. ´Vad jag vet är inte betong elastiskt så det borde finnas sprickor om det har ett nerhäng på 3 cm.
 
Jadå, det är sprucket. Man kan studera det i taket från källarplanet, men jag tror inte det är nån fara. Det har varit så i många år. Däremot har jag horisontella sprickor i ytterväggarna (som befinner sig 2/3-delar under mark) som är bekymmersamt. Jag tror att vatten på utsidan fryser på vintern och pressar sönder väggarna inåt. Måste gräva ur och dränera nångång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.