Jag har skaffat en PEM 50 slang som skall läggas i mark. Den är styv som en ubåt...

Jag behöver räta ut rullen (i brunnen behöver jag ha en rak bit på 3 meter). Hur gör man???

Det är 0 grader här i skåne. Skall jag värma upp den och försöka räta ut den eller?

/N
 
Rulla ut den och spänn fast den med något. Pem är inte rolig i kallgrader eller låga temperaturer. Men om du rullar ut och spänner fast och låter den ligga en tid så blir den rakare.
Hade med mig tjejen på ett jobb för många år sedan och vi skulle rulla ihop pem63 på vintern. Jag drog ihop första varvet och sa till henne att hålla i. När jag släppte så flög hon i en bågen genom luften, hennes 48kg var inte tillräckliga för detta jobb ;-)
 
Jag får prova det. Hur länge behöver den vara i spänn?
 
Ett dygn skulle jag tro räcker. Om du inte sedan fått den rak får du sätta ett knå mot där den är böjd och dra till den med armarna. Det gäller såklart att inte få en knäck på slangen men det krävs ganska mycket för det.
 
ojdå, kan man värma den lite för att få det att gå fortare?
 
javisst kan du det om det är brådskande men jag skulle hellre planera jobbet så jag slapp stå och värma och bända. Att få den rak är mycket lättare när den får ligga en tid än påtvingad rakläggning. Men precis som allt annat går det såklart om man vill
 
Eller så köper du en 3-5m som är avsedd som sugslang. Jag borde gjort det i sommarstugan där PEMslangen hänger ca 3m som en banan med bottenventilen på snedden och man varje vår säger att denna ska jag byta när sommarvattnet kopplas på, men har jag inte gjort det efter 20år så blir det nog inte av förrän bottenventilen ger upp.
 
Förvara rullen inomhus i ett dygn innan du rullar ut den, det är mycket enklare då :)
 
Hej
Plaster har ett termiskt minne och strävar efter att återta sin ursprungliga form om den värms. Jag är inte 100% säker om det funkat på PEM, men det borde gjöra det.
 
Nej! PEM har inte termiskt minne och tål inte högre temperaturer.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Y
Tänkte köpa en 100metare och undrar samma sak. Ser tipset om att ha den inne i värme, och tips om att hålla den utdragen ett dygn. Har vi fler tips därute nu 10 år senare?
 
Här kommer ett tips! För er som har bastu lägg in slangen där, sätt på bastun och låt slangen bli uppvärmd. Slangen får en skön stund och du kommer bli mindre irriterad när du jobbar med den! Win-win! 😊
 
  • Gilla
ConnyN och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.