Hej alla!

Detta är min första trevande post på detta eminenta forum, som jag haft stor glädje av under många år!

Jag kommer ta mig an att rädda ett uthus från 1910 som historiskt använts som lager. Det är ett enkelt men stort bygge, ca 180 kvm på två våningar.

Modernisering är inte tanken, utan att rädda huset tillsvidare.

Tyvärr är uthuset i dåligt skick (och har varit det i 30 år) med kalvad långsida samt ihopsjunket tak. Skorstenen har rasat. Golvet på nedervåningen har skjutit rätt ordentligt, golvtiljorna är ett gungfly. Under dessa är det bara jord. De gamla tegelpannorna ser hela ut på håll. Väggarna är än så länge hela och fönstrena likaså.

Huset står på stenfot, gamla granitblock.

Det blir rätt vattensjukt utanför huset p g a vårsmältningen av snö så dränering runt om torde bli nödvändigt.
Givetvis kommer jag ta hjälp av extern firma gällande grunden så att det blir ordentligt gjort. I övrigt är jag rätt händig själv och har vana att bygga och fixa med hus.

Jag lovar att ladda upp lite bilder, huset ligger ett antal timmars bilkörning från där jag bor nämligen.

Min fråga innan jag tar mig an detta - vad behöver jag inledningsvis tänka på?
Alla tips och tricks är välkomna!
 
Så tanken är att fortsätta använda det som uthus?
Oisolerat?

Isf är troligtvis det mesta gediget och användbart även fortsättningsvis.
Om ngn grundsten "vält" ut/in så bör den sättas tillbaka. Normalt användes grovt timmer så det är just egentligen bara ett fåtal grundstenar som är viktiga/bärande.

Fukt och regn och vattenansamling vid snösmältning är sannolikt inget stort bekymmer om huset klarat sig i 100 år. Har svårt att se att det är motiverat att dränera ett gammalt uthus som klarat sig i 100 år.
Däremot är det viktigt att använda högkvalitativt och grovt timmer. Helst ek eller fetved (furu) till syllen. Ju kraftigare dimensioner och ju bättre kvalitet desto längre kommer det att stå sig.

Det är svårt att ge så mkt mer info utan att veta lite mer detaljer. Foton är som alltid guld värda.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Så tanken är att fortsätta använda det som uthus?
Oisolerat?

Isf är troligtvis det mesta gediget och användbart även fortsättningsvis.
Om ngn grundsten "vält" ut/in så bör den sättas tillbaka. Normalt användes grovt timmer så det är just egentligen bara ett fåtal grundstenar som är viktiga/bärande.

Fukt och regn och vattenansamling vid snösmältning är sannolikt inget stort bekymmer om huset klarat sig i 100 år. Har svårt att se att det är motiverat att dränera ett gammalt uthus som klarat sig i 100 år.
Däremot är det viktigt att använda högkvalitativt och grovt timmer. Helst ek eller fetved (furu) till syllen. Ju kraftigare dimensioner och ju bättre kvalitet desto längre kommer det att stå sig.

Det är svårt att ge så mkt mer info utan att veta lite mer detaljer. Foton är som alltid guld värda.
Stort tack för svar! Här kommer en bild som jag tog häromdagen. Dock snötäckt givet årstiden.

Huset är oisolerat och skall fortsätta användas som uthus och förvaringsutrymme.
 
  • Snötäckt röd stuga med vita knutar och fönster under en klar vinterdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm, ser ut som grunden har sjunkit i mitten?
Det visar också styrkan och flexibiliteten i timmer. :)

Nåja, det där ska väl inte ta så många kvällar att fixa till. :)
Utgångspunkten bör i vart fall vara att det ser betydligt värre ut än vad det faktiskt är.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Hm, ser ut som grunden har sjunkit i mitten?
Det visar också styrkan och flexibiliteten i timmer. :)

Nåja, det där ska väl inte ta så många kvällar att fixa till. :)
Utgångspunkten bör i vart fall vara att det ser betydligt värre ut än vad det faktiskt är.
Det låter faktiskt betryggande. Farfars far som uppförde huset jobbade ett tag på sågverk och det är mycket troligt att han fick med sig sekunda trävaror (timmer) för att lägga en ordentlig grund.
 
Det går ju inte att garantera ngt förstås. I värsta fall är huset i så dåligt skick att det riskerar att rasa, men oftast är gamla hus robusta och har en tendens till att se mkt risigare ut än vad de faktiskt är.

Jag antar att du varit inne och kontrollerat husets/virkets/sammanfogningarnas skick, liksom grundens?
Kan ju vara bra att säkra så att inte taket eller hela huset ramlar i huvudet...

Att skorstenen rasat låter ju illa förstås. Det brukar vara det sista som står kvar annars.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.