Eller rättare sagt hur vet jag att mina nya vägg blir rätt?

Jag tänkte göra ungefär som på bilden, med vattenpasset vet jag ju att varje 'regel' står rakt upp men hur vet jag att dom står i linje med varandra?

Jag kan förstås ta nått som är hyffsat långt och rakt och lägga det mellan pinnarna men finns det nått bättre sätt?

img_6636_129453570.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du spänner upp ett snöre som riktmedel.
 
Snöre, laser eller rätskiva.
 
Skruva fast o rikta in de två yttersta, spänn murarsnöre mellan dessa. Spänn hårt.
 
V verktygsgurun skrev:
Skruva fast o rikta in de två yttersta, spänn murarsnöre mellan dessa. Spänn hårt.
+ till @Janus82

Jag väcker en gammal tråd men tänker att det är bättre här (samlat) än i en ny tråd. Jag har sett att/hur man spänner snöret, jag har tillgång till laser och jag förstår att jag sen kan mäta till snöret att det då är olika djup och om det behövs även välja ett djup som blir lagom att använda för väggen. Men hur tusan vet jag att jag riktar laser eller snöre rakt?? När jag sätter lasern kan ju linjen vara vriden och öka snett åt sidan - även om den är nivellerande. Får verkligen inte till hur man avgör att snöre eller laser är rakt.
Supertacksam för några förtydliganden från någon här inne...
 
MmeMim MmeMim skrev:
+ till @Janus82

Jag väcker en gammal tråd men tänker att det är bättre här (samlat) än i en ny tråd. Jag har sett att/hur man spänner snöret, jag har tillgång till laser och jag förstår att jag sen kan mäta till snöret att det då är olika djup och om det behövs även välja ett djup som blir lagom att använda för väggen. Men hur tusan vet jag att jag riktar laser eller snöre rakt?? När jag sätter lasern kan ju linjen vara vriden och öka snett åt sidan - även om den är nivellerande. Får verkligen inte till hur man avgör att snöre eller laser är rakt.
Supertacksam för några förtydliganden från någon här inne...
Montera första reglarna inåt från bägge hörnen med ett professionellt vattenpass typ Libero 2000, spänn sedan murarsnöre riktigt hårt mellan dessa 2 monterade 3 cm upp från golvet, mitt på väggen, och några cm från taket. (använd nubb ell liknande för att fästa snöret)

Sedan är det bara att montera regel efter regel (mellan dom första 2) och kottla ut/in för att följa murarsnörets liv.
Väggen kan skuva något som ofta gamla väggar gör, men det är inget du behöver ta hänsyn till om du varit noga med monteringen av dom första 2 reglarna.

Laser i detta fall krånglar till det i mina ögon, och hör inte riktigt hemma på äldre byggnader.

MvH Jawen
 
  • Gilla
Anderskarlberg81
  • Laddar…
J jawen skrev:
Montera första reglarna inåt från bägge hörnen med ett professionellt vattenpass typ Libero 2000, spänn sedan murarsnöre riktigt hårt mellan dessa 2 monterade 3 cm upp från golvet, mitt på väggen, och några cm från taket. (använd nubb ell liknande för att fästa snöret)

Sedan är det bara att montera regel efter regel (mellan dom första 2) och kottla ut/in för att följa murarsnörets liv.
Väggen kan skuva något som ofta gamla väggar gör, men det är inget du behöver ta hänsyn till om du varit noga med monteringen av dom första 2 reglarna.

Laser i detta fall krånglar till det i mina ögon, och hör inte riktigt hemma på äldre byggnader.

MvH Jawen
Tack för detaljerat förslag Jawen! Jag kan tänka mig att jag kan använda vattenpasset att montera första och sista regeln så de bli lodräta var för sig. Men hur vet jag om tex den ena sidan av rummet vinklas inåt och utåt så att hörnet inte blir (iaf i närheten av) 90 grader?
Jag tänker att om jag bygger på 45 i starten på båda sidor om väggen kanske den ena av dem är ett par cm längre inåt rummet liksom? Å då blir ju för all del väggen i lod men det blir inget rakt hörn? Det känns som om det är något jag inte förstår.
 
Om det är viktigt att hörnet blir exakt 90 grader så får du mäta upp vinkeln först (markera på golvet eller nåt) och sen jämka in väggreglarna så att det passar. Det brukar vara lite pyssel, men när man väl har fått hörnen på plats så går det ganska fort att sätta upp alla reglar mellan.

Istället för snöre så skulle jag satt en liggande regel upptill och nedtill mellan hörnreglarna. När jag reglade upp köket för ett tag sen gjorde jag en ram av hörnreglarna och en över- och underliggande regel som jag fäste med vinkeljärn i väggen och justerade in succesivt tills hörnet som ska ha skåp blev rätt och ramen lodrät i övrigt.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om det är viktigt att hörnet blir exakt 90 grader så får du mäta upp vinkeln först (markera på golvet eller nåt) och sen jämka in väggreglarna så att det passar. Det brukar vara lite pyssel, men när man väl har fått hörnen på plats så går det ganska fort att sätta upp alla reglar mellan.

Istället för snöre så skulle jag satt en liggande regel upptill och nedtill mellan hörnreglarna. När jag reglade upp köket för ett tag sen gjorde jag en ram av hörnreglarna och en över- och underliggande regel som jag fäste med vinkeljärn i väggen och justerade in succesivt tills hörnet som ska ha skåp blev rätt och ramen lodrät i övrigt.
tack! Nu när du säger det minns jag att min man mätte på något konstigt sätt vad avståndet skulle vara i en triangel. Men jag tänker oxå att det egentligen inte är viktigt alls att väggen är i vinkel. Kan räcka med att räta upp den.
Stort tack till er båda.
 
useless useless skrev:
Om det är viktigt att hörnet blir exakt 90 grader så får du mäta upp vinkeln först (markera på golvet eller nåt) och sen jämka in väggreglarna så att det passar. Det brukar vara lite pyssel, men när man väl har fått hörnen på plats så går det ganska fort att sätta upp alla reglar mellan.

Istället för snöre så skulle jag satt en liggande regel upptill och nedtill mellan hörnreglarna. När jag reglade upp köket för ett tag sen gjorde jag en ram av hörnreglarna och en över- och underliggande regel som jag fäste med vinkeljärn i väggen och justerade in succesivt tills hörnet som ska ha skåp blev rätt och ramen lodrät i övrigt.
Eller montera första reglarna ca 15cm in i väggen och använd vinkeljärn.
Dessa reglar kan ju demonteras när alla väggreglar är monterade, och fästas i hörnet efter ev justering så att man har något att skruva i.

Är rummet/väggen kort eller halvkort så kan man ju som useless skriver oxå använda en vanliga liggande reglar att gå efter, men ofta är väggens längd för lång för liggande regel så snöre blir betydligt enklare.

MvH Jawen
 
  • Gilla
MmeMim
  • Laddar…
MmeMim MmeMim skrev:
+ till @Janus82

Jag väcker en gammal tråd men tänker att det är bättre här (samlat) än i en ny tråd. Jag har sett att/hur man spänner snöret, jag har tillgång till laser och jag förstår att jag sen kan mäta till snöret att det då är olika djup och om det behövs även välja ett djup som blir lagom att använda för väggen. Men hur tusan vet jag att jag riktar laser eller snöre rakt?? När jag sätter lasern kan ju linjen vara vriden och öka snett åt sidan - även om den är nivellerande. Får verkligen inte till hur man avgör att snöre eller laser är rakt.
Supertacksam för några förtydliganden från någon här inne...
Är de båda pinnarna raka uppåt så spänner du snöret mellan dem. Sen tar du laser för att kolla så du har snöret på samma höjd på båda sidor. Men det kan vara så att du inte vill ha det rakt utan istället följa golvet
 
J jawen skrev:
Eller montera första reglarna ca 15cm in i väggen och använd vinkeljärn.
Så sjukt smart med vinkeljärnet!!! Älskar enkla idéer!!! Dock har jag ju ingen aning om den andra väggen är rak men hörnet blir ju 90 grader om det var det jag önskade mig.

Har precis lyckats räkna ut att om jag mäter 60 cm in på båda väggarna så ska distansen mellan de punkterna i en triangel vara 84,85... :) Så kan jag använda det som kontrollmått. :)

Så många bra ideer för mig som har många väggar kvar! =).
 
MmeMim MmeMim skrev:
Så sjukt smart med vinkeljärnet!!! Älskar enkla idéer!!! Dock har jag ju ingen aning om den andra väggen är rak men hörnet blir ju 90 grader om det var det jag önskade mig.

Har precis lyckats räkna ut att om jag mäter 60 cm in på båda väggarna så ska distansen mellan de punkterna i en triangel vara 84,85... :) Så kan jag använda det som kontrollmått. :)

Så många bra ideer för mig som har många väggar kvar! =).
Eller snickar-klassikern baserat på tumstocken - 120 cm på en vägg, 160 cm på den andra - Det skall då vara 200 cm mellan (hypotenusan).
Lätt även då att halvera siffrorna om ytan är mindre tex 60 & 80 = 100

Eller komma ihåg och enkelt köra med ”345” metoden, tex

X - 3 x 20 cm = 60
Y - 4 x 20 cm = 80
Hypotenusan - 5 x 20 cm = 100

vilket mått som helst kan användas, i mitt exempel 20cm.
 
Redigerat:
  • Gilla
eway och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.