Hej! Vi bor i ett ca 5 år gammalt trähus. Jag har märkt att det på slutblecks-sidan är en glipa i nederkant mellan dörrblad och karm. Efter att ha finjusterat karmskruvs-hylsorna för att se till att dörrkarmen är i lod (relativt väggen) så har jag med vattenpass konstaterat att karmen i nederkant lutar in mot rummet. Såvitt jag förstår går det inte att justera detta utan att helt skruva ut karmskruvarna och på nytt montera dörrkarmen. Eller kan jag anpassa dörrbladets vinkel relativt rum/utomhus för att kompensera?
Glipa mellan dörrblad och karm i nederkant på en dörr, där ljus och luft kan passera. Golvet är av trä och väggen bredvid dörren syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En relaterad fråga: Jag tycker att tätningslisten ser slarvigt monterad ut så att den smiter åt i hörnen och inte tätar ordentligt. Är tätningslisten fabriksmonterad? Bör jag lossa tätningslisten och montera ny på bättre sätt? Se bilder.
Närbild av dörrkarmens nederkant som visar en ojämnt monterad tätningslist och en glipa mellan dörrblad och karm. Stenbeläggning utomhus syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.