Hej!

Växlaren i vår 6 år gamla luftvattenvärmepump pajade precis. När jag ringer Trygg Hansa säger de att de har två år utan åldersavdrag och därefter 20% / år. Det skulle lämna mig med 100-(6-2)*20 = 20% värde kvar alltså.

Servicetekniken menade dock istället att man borde räkna 20% av kvarvarande värde varje år, alltså: ,8 * ,8 * ,8 * ,8 = 41%. En inte helt oansenlig skillnad.

Villkoren finns här: https://www.trygghansa.se/SiteCollectionDocuments/Privat/P00296.pdf
på sidan 78, där det står: [Efter två år] "Därefter görs ett procentuellt åldersavdrag per påbörjat år med" och sedan siffran 20% för en värmepump.

Jag tycker att teknikern har rätt. Skulle det vara som Trygg Hansa påstår borde det väl stå procentenheter?
 
Jag har aldrig hört talas om någon annan tolkning än den du fick av förs. bolaget.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Som det står är det inte entydigt tolkningsbart. När man anger procent så bör man ange procent av vad. Det kan tolkas antingen som årligt avdrag räknat som procent av ursprungsvärdet eller som procent av värdet under föregående år. Dock är det nog om hempularen säger, praxis hos försäkringsbolag är att ange åldersavdrag som årligt procentavdrag räknat på ursprungsvärdet.

Procentenheter är bara ett annat sätt att klargöra vad man menar att procentvärdet ska räknas på, men man bör vara försiktig där också eftersom även med procentenheter kan det bli missförstånd. Bäst är att alltid skriva ut i klartext vad man menar att procentvärdet ska tas av om det kan finnas risk för olika tolkningar.
 
  • Gilla
MacL3an
  • Laddar…
Som sagt regeln är inte uttryckt med matematisk noggrannhet, finns tolkningsutrymme.

Men att bara säga procentenheter skulle inte göra det så mycket tydligare. Det är ett uttryck som gör skillnad när man redan pratar om procent.

Ex. "Momsen är 25% idag, man diskuterar en sänkning med 2%"
eller "Momsen är 25% idag, man diskuterar en sänkning med 2 procentenheter"

Dessa två uttalanden betyder 2 helt olika saker. Och får väl betraktas som önsketänkande, båda två.
 
Håller med om att Trygg Hansas villkor var otydliga. Förstår att din plånbok gillar teknikerns tolkning bättre men ärligt talat så känns 41% kvarvarande värde på "hemelektronik" som 6 år gammal inte särskilt realistiskt.
Säg att pumpen skulle vara hel men att du istället bara skulle byta den mot en ny och lägga ut den gamla på blocket. Vad skulle du få för den då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.