Någon som vet någon bra och tydligt förklaring på SVENSKA om hur du måttar in takbjälkarna mot nockbrädan och hammarbandet?

Det finns en uppsjö av amerikanska Youtube kanaler och även om jag är bra på engelska är fackuttryck som de använder och imperiska måttsystem inget man använder direkt. Ser många använder en bok som heter Roof Framers Bible där det finns översättningstabeller, men finns bara på engelska och fel måttsystem.

Se exempelbilden. 😀


Jag ska bygga ett sadeltak över altanen.
 
  • Två lutande takbjälkar med snedskurna ändar fästa mot en vertikal nockbräda på en ram med en gul måttband i en snickarverkstad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E erber skrev:
Någon som vet någon bra och tydligt förklaring på SVENSKA om hur du måttar in takbjälkarna mot nockbrädan och hammarbandet?

Det finns en uppsjö av amerikanska Youtube kanaler och även om jag är bra på engelska är fackuttryck som de använder och imperiska måttsystem inget man använder direkt. Ser många använder en bok som heter Roof Framers Bible där det finns översättningstabeller, men finns bara på engelska och fel måttsystem.

Se exempelbilden. 😀


Jag ska bygga ett sadeltak över altanen.
Är inte helt säker på vad du är ute efter, men Träguiden har rätt bra hjälp till tex dimensionering för olika typer av byggnationer, tex tak.
https://www.traguiden.se/konstruktion/dimensionering/hjalpmedel---tabeller/
 
  • Gilla
erber
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är inte helt säker på vad du är ute efter, men Träguiden har rätt bra hjälp till tex dimensionering för olika typer av byggnationer, tex tak.
[länk]
Uppskattar svaret. Men det är ej dimension som är ”problemet” utan hur man monterar regeln mellan ryggåsen (vinkeln) och hammarbandet och urkapningen där. Det som på engelska kallas ”birds mouth”. Har man limträ blir felsägning en dyr historia. 😂
 
E erber skrev:
Uppskattar svaret. Men det är ej dimension som är ”problemet” utan hur man monterar regeln mellan ryggåsen (vinkeln) och hammarbandet och urkapningen där. Det som på engelska kallas ”birds mouth”. Har man limträ blir felsägning en dyr historia. 😂
Hmm, jag tänker att en metod är att man jackar ur regeln mot hammarbandet så vinkeln blir rätt och sätter tex vinkeljärn och sen vinkeljärn eller balkskor (beroende på vinkel/synlighet osv) i infästningen mot ryggåsen ?

Eller så lägger man dom ovanpå ryggåsen (som på Träguidens skiss)

Men jag kanske inte förstår frågan/problemet ? :)
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/nockbalkar-och-takasar/

https://www.byggahus.se/forum/threads/ryggastak-konstruktion.141102/
 
Rita en skiss på hur du tänkt bygga ditt tak så blir det enklare att förstå vad du vill åstadkomma.

Såga i limträbalk ska man väl inte behöva göra. Då försvagas den

Lägg ner dina takbjälkar (takstol) platt på marken. Då kan du mäta/rita/såga dina vinklar längs med eller 90 grader mot något.
 
Beror väl på takets egentyngd, lutning samt snö- och vindlast.
Med ett lättare tak, hyfsad taklutning och måttlig snölast så är det i princip bara att kapa enl takvinkel och skråspika fast i nock resp hammarband.
Urjackning av rafterna kan behövas om det ska vara utskjutande takfot.
Alternativt kan man tänka sig att använda träkilar istf urjackning.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.