Behöver hjälp
får huvudbryt


Har en kopieringring som är 10mm i yttermått (makita org)
Ska fräsa en cirkel som är 100mm i diameter
kommer använda ett 6mm frässtål

hur mycket större måste min mall vara för att den ska bli 100mm efter jag kör med ringen?

jag tänker så här skillanden mellan ringen och stålet är 4mm så mallen måste vara 104mm

Har jag tänkt rätt? vill inte göra fel
 
Nej, det är inte rätt. Det är skillnaden i radie så ska ta hänsyn till inte diametern. Dvs 2mm.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte rätt. Det är skillnaden i radie så ska ta hänsyn till inte diametern. Dvs 2mm.
SÅ lättast att göra är att rita upp upp

stålet i mitten 6mm
Ringen 10mm
utanför dra ett streck i mitten

Så centrum blir:
3mm på stålet
5mm på ringen

och skillnaden mellan dom blir 2mm
 
Lätt att göra tankevurpor i dessa sammanhang; har gjort ett antal själv... ;)

Daniel Norrstam på Sliparebackens finsnickeri i Lund har en väldigt bra video som handlar om handöverfräsning. Ola Carmonius på Carmonius Snickeri medverkar också och demonstrerar ett antal smarta jiggar. Rekommenderas varmt.

Videon avhandlar såklart också fräsning med kopierringar. Du hittar filmen på Youtube, ladda med kaffe och mackor för filmen är tre timmar lång och du kommer att vilja se varenda minut. :)

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Lätt att göra tankevurpor i dessa sammanhang; har gjort ett antal själv... ;)

Daniel Norrstam på Sliparebackens finsnickeri i Lund har en väldigt bra video som handlar om handöverfräsning. Ola Carmonius på Carmonius Snickeri medverkar också och demonstrerar ett antal smarta jiggar. Rekommenderas varmt.

Videon avhandlar såklart också fräsning med kopierringar. Du hittar filmen på Youtube, ladda med kaffe och mackor för filmen är tre timmar lång och du kommer att vilja se varenda minut. :)

//Ronnie
Japp det var den jag hitta och såg att han delade av av allt på mitten och räknade. Nu sak man bara försöka komma ihåg de så man vet de:p

Men har 3d printat en mall så blir att testa senare i kväll för att se om jag tänkt rätt
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.