Jag håller att anpassa mitt värmesystem i garaget och har lite funderingar om vad jag kan tänkas behöva för effekt när det är grisvinter.

Så här såg det ut igår hos mig:
Panelradiator MP3 HxB = 500 x 1600
Framledningstemp 35
Retur 33
Utomhustemp 1
Rumstemp 12
Dessa värden ger enligt lenhovdas excel att värmeeffekten är just då ca 600w
Det krävs således ungefär 600w för att hålla garaget 12 grader vid 1 grad utomhus.

Jag vill utifrån den informationen räkna ut värmeeffekten som krävs vid olika utom- och inomhustemperaturer. Går det att räkna någorlunda grovt på detta utifrån kända värden ovan? Blir lite baklänges kalkyl men de kanske går tänker jag

Vet inte vad jag ska googla efter för att hitta mitt svar.
 
Ungefärligt blir det alltså så då att du kan värma ditt garage 11 grader med 600 W, vilket ger 55 W per grad. Är det -20 ute i genomsnitt och du vill hålla +10 inne så går det då alltså åt ca 1650 W.
 
J Josth skrev:
Ungefärligt blir det alltså så då att du kan värma ditt garage 11 grader med 600 W, vilket ger 55 W per grad. Är det -20 ute i genomsnitt och du vill hålla +10 inne så går det då alltså åt ca 1650 W.
Är det alltså så att man kan räkna w/grad? Trodde inte riktigt det var ett linjärt förhållande där men de kanske funkar så :)
Gäller samma resonemang även inomhustempen? EDIT: Jag fattar nu, det är tempskillnaden ute/inne som är det intressanta.

1650w låter rimligt, men i underkant kanske? (25 kvadrat garage, 3 ytterväggar med 95 iso, platt tak med okänd iso, byggt -73)
 
Redigerat:
Ditt påstående styrks även av att om jag knappar in 60/55 radiatortemp och rumstemp i excellen (det var oljepanna när det byggdes) så hamnar jag på ca 1600W på samma radiator. Antagligen projekterade man aldrig för att ha 20 grader i garaget förr heller.
 
Jo precis, garage är svåra att räkna på och har ju en stor garageport som kan släppa igenom mycket värme. Men 1650 W är ändå räknat med viss "råge" med tanke på att garaget bara är 25 kvm stort.
 
Har man en blöt eller snöig bil som åker ut och in i garaget med jämna mellanrum eller tvättar bilen kan det också vara bra med en avfuktare där. Annars får man köra med typ +20 grader i garaget och en kraftigare ventilationsfläkt. Blir mer energisnålt med 10-12 grader och avfuktare.
 
Det används inte som garage så det är varken trafik ut och in eller nämnvärd fuktbelastning där inne.

Jag skall eventuellt bygga om till fläktkonvektor så ville leka med lite siffror bara
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.