Skall bygga en altan, som kommer vara ca 60 cm ovan mark och gå utmed en husvägg som är 9 m lång och sedan kommer altanen gå ut 4,5 - 5 meter från huset. Hur skall jag räkna för att få fram hur många plintar jag behöver köpa? Jag kommer ha en bärlina fastsatt på huset innerst så att säga.
 
Normalt har man 2-2,5 m mellan plintraderna. Parallellt med ditt hus dvs.
Samt 2,5 m mellan plintarna i varje rad.
Borde då bli totalt 8 plintar +bärlinan på huset.
 
hej.
kör med 8 st plintar.
bärlinan skall vara 2"9"
golvreglar 2"7"..
mvh
estwing
 
Kanon, tack. :)
Jag tänkte att jag skulle köra med plintar med justerbara stolpskor, är dom att rekommendera?
 
hedde skrev:
Kanon, tack. :)
Jag tänkte att jag skulle köra med plintar med justerbara stolpskor, är dom att rekommendera?
hej.
behövs ej.
då du bygger stolparna av 2 st 2"4"...

mvh
estwing
 
estwing skrev:
hej.
behövs ej.
då du bygger stolparna av 2 st 2"4"...

mvh
estwing
Hur menar du då?
 
hedde skrev:
Hur menar du då?
hej.
från stolpskon upp till bärlinan å en vid sidan om....
 
estwing skrev:
hej.
från stolpskon upp till bärlinan å en vid sidan om....
Ja, det är klart. :) Fattar det nu. Då spelar det inte allt för stor roll om plintarnas stolpskor är i våg, eftersom jag sätter bärlinan på stolparna sen. :)
 
Korrekt!!!
 
C
Om man ska bygga altan "på backen" där man tänkt sig att bärlinan ska ligga i plintarna kanske det är vettigt med justerbara stolpskor då?

Mycket bra må man säga om dig, snickar estwing, men jag blir lite ställd när du anger virkesstorlekar i tum, fast vi åtminstone hela mitt liv (och jag är 21) har använt millimeter. ;) Inte för att det står, men man blir lite ställd när man måste räkna efter.

Vilken dimension behöver man ha för att inte ha nån extra bärlina på mitten om man bygger en altan som är 4x4 meter?
 
45x220 mm.
men du MÅSTE kryssa i 2 rader, detta utgör bärlinor i ditt fall...
jag pratar aldrig millimeter.... hehe.
ber om ursäkt....

keep going...
mvh
estwing
 
C
Förklara "kryssa i 2 rader"?
 
du tar samma dimension alltså 45x220 å sätter sick sack i bjälklaget.....
 
C
Hmm.. Du vågar dig inte på en paintbild?

Hursomhelst, det bör iaf räcka med 3 plintar på varje sida då, när det blir en fristående altan?
 
hoppas du förstår nu...?
jag e ej så bra ikväll å rita...*blink*
 
  • 45x220 stomme.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.