Ber om ursäkt om detta är fel forum, men hittade inget som passade bättre.

Hur mycket jag än googlar lyckas jag aldrig lära mig hur volt, watt och ampere(timmar) hänger ihop.

Jag försöker klura ut vad för batteri denna pumpen (Barwig 0111 Lågspänningspump, https://www.conrad.se/p/barwig-0111-lagspaenningspump-draenkbar-539074) behöver, och hur länge det batteriet kan tänkas räcka. På sajten rekommenderar dem komplementprodukten "Batterifack för 2x 6 V blockbatterier" (https://www.conrad.se/p/batterifack-foer-draenkbara-pumpar-foer-lagspaenning-barwig-1010-1182009) vilket i sin tur hänvisar till batteriet "Camelion Super 4R25 SP1B Specialbatteri 4R25" (https://www.conrad.se/p/camelion-super-4r25-sp1b-specialbatteri-4r25-615790).

Vilket skulle betyda att pumpen ska kopplas ihop med 2 st 6V batterier på 7400 mAh. Om jag minns rätt betyder det att volten fördubblas, alltså 12v, men Amperetimmarna är detsamma? Frågan är, hur räknar jag ut hur många minuter pumpen kan gå på 7400mAh? Kan jag ens räkna ut det med infon som finns, jag hittar inget om kwh någonstans.

Tackar på förhand :)
 
Tittar lite som hastigast, kan inte se någon uppgift om förbrukning eller märkeffekt. Så det blir lite svårt att räkna ut. Men även med sådana uppgifter kan det vara svårt att räkna ut. Pumpen drar olika mycket ström beroende på hur hårt den får arbeta.
 
Undvik specialbatterier, det blir bara dyrt. Använd ett billigt blybatteri.

(Amperetimmar är energi och den fördubblas om man använder två batterier, både om de parallellkopplas eller seriekopplas.)
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Cheesen
K klinus skrev:
Ber om ursäkt om detta är fel forum, men hittade inget som passade bättre.

Hur mycket jag än googlar lyckas jag aldrig lära mig hur volt, watt och ampere(timmar) hänger ihop.

Jag försöker klura ut vad för batteri denna pumpen (Barwig 0111 Lågspänningspump, [länk]) behöver, och hur länge det batteriet kan tänkas räcka. På sajten rekommenderar dem komplementprodukten "Batterifack för 2x 6 V blockbatterier" ([länk]) vilket i sin tur hänvisar till batteriet "Camelion Super 4R25 SP1B Specialbatteri 4R25" ([länk]).

Vilket skulle betyda att pumpen ska kopplas ihop med 2 st 6V batterier på 7400 mAh. Om jag minns rätt betyder det att volten fördubblas, alltså 12v, men Amperetimmarna är detsamma? Frågan är, hur räknar jag ut hur många minuter pumpen kan gå på 7400mAh? Kan jag ens räkna ut det med infon som finns, jag hittar inget om kwh någonstans.

Tackar på förhand :)
Det står i beskrivningen av pumpen... 30 min
 
Jag tolkar 30 minuter som max max tid man får köra den, utan att den skär ihop.
 
Ja, det har uppenbarligen inte med batteriflrbrukningen att göra efter som någon sådan information inte finns med.
 
Berätta vad du ska ha pumpen till, så får du bättre råd.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
(Amperetimmar är energi och den fördubblas om man använder två batterier, både om de parallellkopplas eller seriekopplas.)
Jag hade för mig att om man seriekopplade batterier så ökade volt-värdet medans Ah var det samma och att parallellkoppling behöll volt-värdet medans Ah ökade. :thinking: Men jag kanske minns fel...... man blir ju lite osäker när Bo Siltberg skriver något.....
 
  • Gilla
Du och 19till och 2 till
  • Laddar…
Om man knyter ihop två snören, är det längden som blir större eller metervärdet?
 
  • Gilla
Du och 19till och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Jag hade för mig att om man seriekopplade batterier så ökade volt-värdet medans Ah var det samma och att parallellkoppling behöll volt-värdet medans Ah ökade. :thinking: Men jag kanske minns fel...... man blir ju lite osäker när Bo Siltberg skriver något.....
Bo Siltberg har nog större anledning att känna sig osäker
 
D Daniel 109 skrev:
Om man knyter ihop två snören, är det längden som blir större eller metervärdet?
Ja och hänger du upp en klump i snöret så går snöret av vid en viss vikt, lägger du snöret dubbelt så går det av vid den dubbla vikten. (Eller så öppnar sig knuten om du knutit en kärringknut).
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Amperetimmar är energi
Inte riktigt. Watt-timmar är energi.
100 Ah i ett 24V batteri är dubbelt så mycket energi som 100 Ah i ett 12 V batteri.

Till ordningen: om du seriekopplar batteriern adderas deras spänningar. 6 V + 6 V = 12 V. Varje batteri bibehåller sin kapacitet på x Amperetimmar så tillsammans har dom dubbelt så mycket kapacitet.

Om du parallelkopplar batteriern så bibehåller de sin utgångsspänning i Volt. Men även här läggs deras kapacitet mätt i Amperetimmar ihop så man kan köra längre så att säga.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
I databladet http://downloads.cdn.re-in.de/525000-549999/539090-da-01-de-TAUCHPUMPE_TYP_04.pdf anges 25-35 W effekt (vid 12 V). Det betyder 2-3 A ström.
Har du två batterier à 7400 mAh kan dom driva pumpen såhär länge:
(7.4 Ah + 7.4 Ah)/3 A = 4.9 timmar. Det är teorien. I praktiken tappar batterierna orken tidigare och jag skulle gissa 2-3 timmar.

Jag skulle satsa på ett blybatteri och en liten laddare..
.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
I databladet [länk] anges 25-35 W effekt (vid 12 V). Det betyder 2-3 A ström.
Har du två batterier à 7400 mAh kan dom driva pumpen såhär länge:
(7.4 Ah + 7.4 Ah)/3 A = 4.9 timmar. Det är teorien. I praktiken tappar batterierna orken tidigare och jag skulle gissa 2-3 timmar.

Jag skulle satsa på ett blybatteri och en liten laddare..
.
Varför inte ett nätaggregat?
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I databladet [länk] anges 25-35 W effekt (vid 12 V). Det betyder 2-3 A ström.
Har du två batterier à 7400 mAh kan dom driva pumpen såhär länge:
(7.4 Ah + 7.4 Ah)/3 A = 4.9 timmar. Det är teorien. I praktiken tappar batterierna orken tidigare och jag skulle gissa 2-3 timmar.

Jag skulle satsa på ett blybatteri och en liten laddare..
.
Nu stod det ju " batterifack för 2 batterier" och det framgick att det var 2 st 6V batterier.Seriekoppling av 2 st 6V och 7.4Ah/st ger ju då fortfarande bara 7,4 Ah d.v.s drifttid på drygt 2 timmar vid belastningen 3 A.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.