I vårat avtal med husleverantören,som också utför grunden och div. dränering står detta:

Markanläggning
*Matjord avtages intill 3 meter från husliv.
*Dräneringsledning av korrugerad PVC-rör diameter min. 80mm
*Tjälisolering av cellplast utanför husgrunden ingår efter tjälriskklass

Grundplatta
*Dränerande skikt
*Cellplastisolering 300mm i 3 skikt med förskjutna skarvar
*Sockel av prefabricerat kantelement höjd min. 400mm med 100mm cellplastisolering
*Armering inkl. distanser
*Betongplatta
*1200 kg grus/sand samt 300 kg makadam per m2 betongplatta ingår.Mängder därutöver debiteras beställaren.

Det är så att vi utför schakten själva,har bra kontakter med "sprängare och grävare",därav ett ganska mycket bättre pris..När jag talade med en av dem som skall "resa" huset sa han att vi skulle spränga ner till ca +42.80 (plushöjd),och då tänkte vi fixa till en "schysst" schaktbotten där...Färdigt golv skall i framtiden ligga på +43.50, varav plattan+cellplast bygger 400mm..Nu undrar jag om dessa 1200+300kg/massor per m2 platta , som leverantören skall står för räcker till för detta??

MVH/Baritz
 
Om vi räknar lite:
Höjden i schaktet blir 42,80
Sockelhöjd 43,50

Skillnaden däremellan är 70cm varav kantelementet tar upp 40cm.
Då blir det kvar 30cm som skall fyllas upp mellan schaktbotten och undersida kantelement.

300kg makadam per kvadratmeter är cirkus 15-20cm tjockt.
Då har du 1200kg sand per kvadratmeter kvar och det behöver ju då i teorin bara räcka för att fylla upp 10-15cm vilket det kommer att göra.

Nu är det inte riktigt så enkelt för man fyller ju en bit utanför grunden också.....
 
Okej....Tackar ödmjukast för svaret!!Några fler frågor...Lägger dem makadamet underst,mot schaktbotten.Och sen sand/grus på makadamet i det översta lagret,under cellplasten/plattan?? Lägger dem "oftast" avlopp i makadamet,eller i sand/gruset,eller drar dem upp det i cellpasten "på en gång"??Och dräneringen,lägger dem den utanför plattan i makadamet eller i schaktbotten på nåt vis????

MVH/Baritz
 
Längst ner är det sand, sedan makadam och på det cellplasten.
Avloppen läggs antingen i makadamen eller i sanden eller mittemellan...

Dräneringen läggs under makadamen och täcks med markduk och sedan makadam över.
 
Oki...Då blir det i vårt fall nerifrån och uppåt följande...Sprängsten/makadam/sand-grus/makadam/cellplast/platta..

Tack igen för svaret
 
Sprängsten/sand-grus/makadam/cellplast/platta.

Skulle jag göra iaf.
 
Om jag lägger sand-grus på sprängsten,så lär den garranterat försvinna ner i alla håligheter...Men jag förstår på ett ungefär hur du menar..Jag måste fylla alla håligheter med nåt slags "makadam",och sen i din ordning...
Du verkar duktig på detta...Kan du inte gå in å svara på min andra trådar jag skapat i detta ämne,nämligen tråden Avlopp och tråden Schaktbotten...Så skulle jag bli jätteglad
http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/82392-schaktbotten.html
http://forum.byggahus.se/vatten-avlopp/82565-avlopp.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.