Hej
2012 bytte vi ut ett dåligt tak med 125 kvm dubbelfalsad plåt. Tyvärr så läckte taket första våren, pga isbildning på taket. tydligen så pressas vatten in i falsen när det är mycket is och eftersom vi har dålig lutning på taket så stannar det alltid kvar vatten på taket. Vi har bråkat mycket med hantverkaren och han har varit hit och satt upp ett antal plåtar mot sjösidan (där vinden ligger på 90 % av tiden) för att förhindra att vatten pressas in den vägen, men tyvärr när det bildas is så kommer det in vatten på altanen under. hela taket läcker inte utan kanske 1-2 meter från ytterväggen bildas det vattendroppar. I vintras la vi en stor presenning över taket och tejpade/la stora stenplatter på presenningen och för första gången så var det tätt och de berodde nog på att isen bildades nu på presenningen och inte direkt på falsen.
Så min fråga är nu vad kan man göra istället för presenning ? Kan man lägga takpapp eller finns det någon kletigmassa så att man kan "försegla" falsningarna, asfaltering ? Lägga isolering mellan falsarna och lägga takpapp över ?
Hjälp, har ni några idéer ?
 
  • Tak med dubbelfalsad plåt med synlig isbildning och träd samt sjö i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med dubbelfalsad plåt och synlig isbildning, vid sjö med person på altan nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på falsad takplåt med synliga vattenläckagespår och angränsande väggdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Jag har fyllt ut med isolering och pappat ett flertal läckande bandtäckningar utan några som helst problem så det funkar absolut. Annara funkar det såklart att lyfta bort plåten och pappa direkt på underlaget. Har inte tid för ett mer utförliigt svar nu men har du några följdfrågor så kör på.

Riktigt trist när plåtslagare inte vet begränsningen på materialet, och ibland den egna skickligheten. Bandtäckningar är riktigt snygga och ett grymt bra tak men det är inte ett tätskikt.
 
  • Gilla
legul
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag har fyllt ut med isolering och pappat ett flertal läckande bandtäckningar utan några som helst problem så det funkar absolut. Annara funkar det såklart att lyfta bort plåten och pappa direkt på underlaget. Har inte tid för ett mer utförliigt svar nu men har du några följdfrågor så kör på.

Riktigt trist när plåtslagare inte vet begränsningen på materialet, och ibland den egna skickligheten. Bandtäckningar är riktigt snygga och ett grymt bra tak men det är inte ett tätskikt.
Hej Richard
Det är ju bara en del som har dålig lutning och där det bildas is, räcker det att lägga takpapp där ? Lägger man isoleringen mellan falsarna eller trycker ner över ? Någon speciell isolering eller takpapp ? Gummiduk ?
 
Rickard.
"Det är ju bara en del som har dålig lutning och där det bildas is, räcker det att lägga takpapp där ?" Teoretiskt sätt ja, i verkligheten knepigare då det är svårt att göra övergången mellan plåt och papp tillräckligt bra.

Lägger man isoleringen mellan falsarna eller trycker ner över ? Någon speciell isolering eller takpapp? Isoleringen ska vara anpassad för yttertak, finns många varianter men den ska vara hård och tålig för att duga som underlag för papp. Och pappen måste svetsas så min rekommendation är att du letar efter duktiga takläggare med bra ryckte. Att isolera bort falsarna tycker jag egentligen bara är en lösning för när det blir helt orimligt dyrt att riva.

Vill du spara pengar och göra så mycket som möjligt själv så riv all plåt själv och se till att takläggarna får en ren och fin yta att börja på då kommer dom göra klart det där snabbt och smidigt.

Gummiduk passar jag helt på då jag inte har någon erfarenhet av det.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
"Det är ju bara en del som har dålig lutning och där det bildas is, räcker det att lägga takpapp där ?" Teoretiskt sätt ja, i verkligheten knepigare då det är svårt att göra övergången mellan plåt och papp tillräckligt bra.

Lägger man isoleringen mellan falsarna eller trycker ner över ? Någon speciell isolering eller takpapp? Isoleringen ska vara anpassad för yttertak, finns många varianter men den ska vara hård och tålig för att duga som underlag för papp. Och pappen måste svetsas så min rekommendation är att du letar efter duktiga takläggare med bra ryckte. Att isolera bort falsarna tycker jag egentligen bara är en lösning för när det blir helt orimligt dyrt att riva.

Vill du spara pengar och göra så mycket som möjligt själv så riv all plåt själv och se till att takläggarna får en ren och fin yta att börja på då kommer dom göra klart det där snabbt och smidigt.

Gummiduk passar jag helt på då jag inte har någon erfarenhet av det.
Nä riva bort det dyra plåttaket känns inte så kul. Och på landet får man tyvärr vara glad om man hittar någon takläggare överhuvudtaget tyvärr, jag kommer inte att göra det själv. Jag har sett diverse takmassor som kan användas föratt täta papp och plåttak är det inget att ha ? Det är ju bara falsarna som behöver skyddas mot is.
 
Redigerat:
Rickard.
Jag förstår att det är tråkigt att riva bort plåten men jag ser ingen skillnad mot att bygga in den, Och lämplig isolering är inte gratis.

Vill inte plåtslagaren hjälpa till att lösa problemet? Det borde väl vara deras ansvar, Garanti kanske går att hävda även fast det är svårt nu men dom har ju försökt åtgärda redan utan resultat.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag förstår att det är tråkigt att riva bort plåten men jag ser ingen skillnad mot att bygga in den, Och lämplig isolering är inte gratis.

Vill inte plåtslagaren hjälpa till att lösa problemet? Det borde väl vara deras ansvar, Garanti kanske går att hävda även fast det är svårt nu men dom har ju försökt åtgärda redan utan resultat.
Hängslen och livrem, det var takpapp innan vi la på plåt och det läckte. Och plåtslagaren skyller på isen.
 
Rickard.
Papp skruvas med minst 2skruvar per kvadrat så att tro att plåten tillför någon större säkerhet känns felaktigt. Och om pappen är monterad rätt ska den inte behöva någon säkerhet på minst 30 år.

Känns rimligt att det är is i kombination med vatten som är orsaken, dock har jag svårt att se varför detta på något sätt skulle fria plågslagaren från ansvaret om han inte skriftligt avsagt sig ansvar pga låga lutningen och starkt avrådde bandtäckning.

Är vidrigt att inte ens erbjuda sig kompensera ekonomisk för att lösa problemet man själv tagit stora summor pengar för att lösa men misslyckats.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Papp skruvas med minst 2skruvar per kvadrat så att tro att plåten tillför någon större säkerhet känns felaktigt. Och om pappen är monterad rätt ska den inte behöva någon säkerhet på minst 30 år.

Känns rimligt att det är is i kombination med vatten som är orsaken, dock har jag svårt att se varför detta på något sätt skulle fria plågslagaren från ansvaret om han inte skriftligt avsagt sig ansvar pga låga lutningen och starkt avrådde bandtäckning.

Är vidrigt att inte ens erbjuda sig kompensera ekonomisk för att lösa problemet man själv tagit stora summor pengar för att lösa men misslyckats.
Han fick tyvärr helt fria händer och inga ekonomiska begränsningar. Och vi har klagat men man orkar inte bråka hur mycket som helst. Vi försöker nu hitta ett sätt att komma vidare. Oj måste takpapp spikas jag trodde man kunde klistra fast takpappen, då förstår jag din invändning. Och då är nog takpapp ingen lösning för oss.
 
Rickard.
Jag lider med dig och tyvärr är du inte ensam, la om en bandtäckning på en villa för 2 år sen som läckte varje vinter (kanske 4år gammalt) och även där kom plåtslagaren undan helt utan påföljder.

Min rekomendation är ganska tydlig, lycka till!
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag lider med dig och tyvärr är du inte ensam, la om en bandtäckning på en villa för 2 år sen som läckte varje vinter (kanske 4år gammalt) och även där kom plåtslagaren undan helt utan påföljder.

Min rekomendation är ganska tydlig, lycka till!
Tack
 
A
Om det beror på snö och is, så kan du täta med massa, men det håller bara för stunden, vatten letar sig in och pressar sig in. Du har fått ett klokt råd tidigare, av med plåten och lägg ett papptak.
 
Scouten skrev:
Om det beror på snö och is, så kan du täta med massa, men det håller bara för stunden, vatten letar sig in och pressar sig in. Du har fått ett klokt råd tidigare, av med plåten och lägg ett papptak.
När vi hade papptak och det läckte in i huset så var rekomendationen plåttak. Nu läcker det ju ”bara” in på vår inglasade altan, så att tabort ett dyrt plåttak är inte aktuellt, vi får väl helt enkelt stå ut med att det läcker in mars/april varje år.
 
A
Var det firman som la plåttaket som kom med den rekommendationen? Jag har aldrig hört någon rekommendera falsat plåttak på låglutande tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.