Hej på er!

Har tagit över hus med garage i Dalarna efter mina föräldrar, byggår 99/00. Första ägaren isolerade själv garaget, beskrevs som varmbonat. Just nu finns bara ett litet elelement i en mindre förrådsdel, föräldrarna använde bara garaget för prylförvaring. Mitt mål är att kunna hålla ca 10 grader vintertid och enkelt kunna höja till ca 20 i perioder när jag vill vara därute och fixa, kommer inte köra in och ut snöiga bilar utan rent som verkstad.

Så till problemet, när jag började gräva i saker visade det sig att isoleringen inte är optimalt utförd:

Väggarna
Utifrån-in tror jag att det ser det ut såhär: Panelbrädor/läkt - utegips - 95 mm isolering - OSB - Enkelgips - Målad glasfiberväv. Har inte velat öppna väggen och kontrollera ordentligt men ingen plast eller duk som sticker fram kring dörr/fönsterfoder.

Innertak mot oisolerad vind:
Enkelgips - läkt - takreglerna. I facken cc 120 ligger ett lager glasfiberblock upp till övre kant av takstolens underliggare. Blocken är 200mm tjocka/55 mm breda och glipar i alla skarvar, stora "värmeläckor". Naket en bra bit ut till takfoten, inga vindavledare. Ingen plast eller ångspärr under isoleringen.

Portar: 2 st gamla Car-in 2450x1800. Spruckna tätningar och lister, går att se rätt ut mellan portbladen.

Försöker hålla mig kort, ser att jag lyckas sådär men fyller gärna på med mer info. MEN - vad är rimlig nivå för att nå mitt mål? Bäst vore förstås att göra om - göra rätt men helst inte. Det finns platsbyggda skåp, solcellsväxelriktare etc som känns motigt att riva ner..

Mina idéer - ingen aning om det är smartaste sättet:

Väggarna: Låta vara som de är, acceptera bara 95mm och hoppas att ev fukt torkar ut under sommarhalvåret.
Taket: Slänga ut de taskigt tillpassade glasfiberblocken, ta hit en lösullsfirma som får sätta duk som "påsar" i facken och fylla upp med cellulosafiber - så att ev ansamlad fukt kan avges naturligt.
Portarna: Riva ut, sätta in moderna isolerade takskjutportar ex Krokomporten 60.
Till sist in med en luft-luftvärmepump och någon form av ventilationslösning.

Ursäkta wall of text men jag hoppas verkligen kunna få några bra råd tack!
 
Tomture61
Om man jämför ett bostadshus med ett förråd / verkstad så är tex fuktpåslaget med människor / matlagning / badrum i ett bostadshus mycket högre .
Hade du parkerat en snöig bil varje dag i garaget så hade en fuktspärr varit bra .
Ang tak så är det cc 120 cm mellan takstolar så borde 55 cm isolering passa .
Du får justera isoleringen + komplettera med mer mineralull .
Bra att ha vindavledare men behövs endast där isoleringen går ut mot yttertaket .
 
  • Gilla
boss_time
  • Laddar…
Tack för input!

Och ja, det är förstås cm och inte mm på isoleringen, glömde ändra enhet. Men skumt, för det glipar i kanterna.. Mätte bara lite hastigt med tumstocken så kanske inte blev helt rätt.

Kom på att kortsidorna på isoleringen kanske borde ligga mot underliggarna för att få rätt passning? Som det är nu ligger de med långsidorna utåt. Borde de inte "spjärna emot" lite mot takstolarna för att fylla upp fullt? Gissar att två lager förskjutna lager isolering hade varit bättre för att överlappa skarvarna också.

Men din poäng är att släppa på fuktstressen, glömma plasten och bara rätta till med befintliga material alltså?
 
Totte_S
Är plattan isolerad?
Plast i väggar och tak använder man i kontinuerligt uppvärmda lokaler med fukttillförsel inifrån, dvs vanligtvis permanentbostäder. Vanlig glasull är inte didfusionstät, så du behöver inte byta ut glasullen av den anledningen.
Om inte isoleringen på vinden är äcklig så behöver du ju inte ta bort den. Kanske manuellt justera dåligt anpassade skivor så att det går att fylla med lösull där. Fyll på med önskad mängd lösull. Merparten av värmen läcker uppåt, så förmodligen fungerar det som du önskar med bara 95 i väggarna om du byter till bättre portar och isolerar vinden rejält.
Köp en modern luft/luft värmepump. De flesta har nog energimätare inbyggd som du kan kolla i en app så ser du efter första vintern om energiförbrukningen är rimlig. (Annars köper du en lämplig Shellypuck med energimätning)
 
  • Gilla
boss_time
  • Laddar…
Avsaknaden av plast kan man nog bortse helt ifrån. Ganska onödigt i ett garage som bara värms eller används sporadiskt. Har en kompis som varit snickare i många år och han sa att de aldrig plastar dylika byggnader.
 
  • Gilla
boss_time
  • Laddar…
Tomture61
B boss_time skrev:
Tack för input!

Och ja, det är förstås cm och inte mm på isoleringen, glömde ändra enhet. Men skumt, för det glipar i kanterna.. Mätte bara lite hastigt med tumstocken så kanske inte blev helt rätt.

Kom på att kortsidorna på isoleringen kanske borde ligga mot underliggarna för att få rätt passning? Som det är nu ligger de med långsidorna utåt. Borde de inte "spjärna emot" lite mot takstolarna för att fylla upp fullt? Gissar att två lager förskjutna lager isolering hade varit bättre för att överlappa skarvarna också.

Men din poäng är att släppa på fuktstressen, glömma plasten och bara rätta till med befintliga material alltså?
En normal isolering för träreglar har måtten 1160x560 så skivan passar bäst med kortsidor mot takstolar .
Har man cc 1200 mm mellan takstolar så är det 1155 mm som skall isoleras .

Har i mitt garage fuktspärr , parkerar ingen snöig bil men torkar blöt - isig - snöig ved ibland , kör då med en luftavfuktare + håller 18-20 gr varmt .
 
  • Gilla
boss_time
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Är plattan isolerad?
Ja, det ska den vara. Min "huspärm" är lite rörig men bland ritningarna som rör garaget finns en översiktsskiss över plattan med Leca-element och där ser det ut att vara 100mm cellplast åtminstone. Jag har inte borrat och kontrollerat så helt säker kan man ju inte vara då förstås..

Tack för era synpunkter! Det var precis den här typen av hjälp jag hoppades på, som amatör är det lätt att läsa in sig för mycket på hur "det borde vara" enligt modern standard men det är desto svårare att gissa hur stora problem det blir av att göra vad som är praktiskt rimligt i en befintlig konstruktion.

Då tror jag att nästa steg blir att kontakta en portfirma + en isoleringsfirma för att fylla upp med lösull enligt deras rekommendation. Det är ju ett litet jobb för mig att rensa ut befintligt material och låta proffsen göra bästa möjliga lösningen där uppe om det skulle vara så.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
B boss_time skrev:
Ja, det ska den vara. Min "huspärm" är lite rörig men bland ritningarna som rör garaget finns en översiktsskiss över plattan med Leca-element och där ser det ut att vara 100mm cellplast åtminstone. Jag har inte borrat och kontrollerat så helt säker kan man ju inte vara då förstås..



Tack för era synpunkter! Det var precis den här typen av hjälp jag hoppades på, som amatör är det lätt att läsa in sig för mycket på hur "det borde vara" enligt modern standard men det är desto svårare att gissa hur stora problem det blir av att göra vad som är praktiskt rimligt i en befintlig konstruktion.

Då tror jag att nästa steg blir att kontakta en portfirma + en isoleringsfirma för att fylla upp med lösull enligt deras rekommendation. Det är ju ett litet jobb för mig att rensa ut befintligt material och låta proffsen göra bästa möjliga lösningen där uppe om det skulle vara så.
Men som någon skrev föregående. Om isoleringen ligger på längden så kan likabra lägga den på tvären istället för att kasta den. Gör så att det blir ett jämnt lager och sedan kan du fylla på med lösull så tjockt som du vill ha. Inget konstigt när man ändå är där och bökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.