Just det?
Hur putsar man en källarvägg?Hur går man tillväga?Vad behöver man för material?Vill ha ytan lite "ruggad" så att man bara kan måla på den sedan.
tack på förhand
/
M
 
Hej,

På denna länk har du information om hur man putsar en innervägg.

Det är ett väldigt jobbigt arbete... Ett citat från länken som passar bra:
"Många hantverk ser enklare ut än vad de i verkligheten är. Detta gäller bland annat murarens arbete. "
 
om vi nu säger att väggen redan är putsad sedan långt tillbaka...men man vill få bort lite småsprickor för att sedan kunna måla väggen hur gör man då?...är det vanligt spackel som gäller?...för då kommer ju väggen bli "slätare" just där man har spacklat??....eller ska man köra med en färg med "pigment" i så man får en jämn "ruggig" yta över hela väggen?Någon som förstår vad jag menar:)??
mvh
M
 
Du måste ta reda på vilken typ av puts som sitter där för att i möjligaste mån använda likvärdiga eller kompatibla produkter. Ring exempelvis maxit och rådfraåga.
 
Jag har putsat en igensatt dörr och håller med om att om det är väggar som ska putsas helt och hållet så är det en typisk sak som det lönar sig att hyra proffs till att göra.
 
men om det är hyfsat fint putsat och jag bara vill ha igen några få sprickor som blivit med åren innan jag målar hur löser jag det?
 
Sprickor finns ju oftast av en anledning och kommer gärna tillbaka...
Det skulle underlätta att ge dig råd om du talade om vad du ska ha källarutrymmet till och vad sprickorna kan bero på.
Kanske går det att acceptera sprickor om det är t ex ett rent förrådsutrymme vi talar om, bara väggen som sådan är fräsch? (Jag utgår från att vi pratar mindre sprickor, inte "Grand Canyon".)

MVH
Ronnie
 
det är små-små sprickor...och inte så många...men dom är dock där. Det har uppkommit innan huset dränerades om för ngt år sedan. Det rummet som jag ska börja "renovera" i källaren är själva hallen som man kommer ner till...och den skulle jag helst velat ha sprick fri:(....om det går??...för jag har övervägt att regla upp väggarna och sätta gips...men har blivit avrådd från det.....
mvh
M
 
Huvudregeln när det gäller källare är: INGET organiskt på insidan av källarväggen. All isolering på utsidan.

Inga träreglar, spånskivor eller liknande och helst ingen isolering invändigt under jord. Annars får man köra på rejält (REJÄLT!) med värme för att hålla fuktproblemen borta. (Vet av egen erfarenhet.) Isolering på utsidan om källarväggen är bra. Fixas lämpligast i samband med en omdränering.

Annars är väl stålreglar och gips OK även i en källare om du vill ha snygga väggar, lägg bara inte till isolering så ska det funka. Oorganiskt och vetilation är nyckeln.

Lycka till
Ronnie
 
så här ser det ut.....skulle vilja dölja avloppsröret som går från golv till tak:)......
några tips?
/
M
 
  • källaren innan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen??
:(
:(
 
Om putsen och färgen sitter bra så kan du spackla väggarna med t.ex Cascos Husfix. Spackla hela väggarna så får du samma yta på allt.
Rören går både att mura in eller regla och gipsa. Hurdandt skick är rören i? Kanske dom bör bytas ut före inbyggning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.