Nu behöver jag lite hjälp här. Jag ska lägga på ny puts på en källarvägg men har så stora problem att hitta en guide som verkar vara den som gäller.

Jag har sökt på nätet otroligt mycket. Jag har kollar i GDS guider (prenumerant), kollar på Youtube efter både "putsa vägg" och "plaster wall". I varje film och guide gör alla olika, detta driver mig till vansinne :D

Jag har sett följande.
  1. De vattnar väggen och slänger på ett lager puts som de sen jämnat till
  2. De vattnar, slänger på en väldigt lös blandning, nätar, på med puts, ett till lager puts som de jämnat till
  3. De vattnar, nätar, ribbor, på med puts som de sen jämnar till.
Listan kan fortsätta hur länge som helst, alltid när det något nytt dom lägger till eller tar bort.

Vad är det egentligen som gäller för att få ett bra resultat?

Lite extra frågor...
  • Hur länge tar det för normal puts att bli så hårt att man kan släta till den?
  • Hur tjockt lager puts bör man ha?
  • Jag ska putsa en 7 meter lång vägg, hinner jag göra det? Inga filmer visar hur de gör större väggar, endast små 2*2m väggar.
 
Jag köpte putshakar från biltema, och satte ribbor. Vattnade ordentlitt och hade en vällingaktig konsistens.

Jag skulle dela in väggen i sektioner och träna mig fram. Det tar en del tid, och ska du blanda med skruvdragare är det också tidskrävande.
 
Köp en riktig maskin avsedd att blanda bruk/puts/flytspackel så du inte har ihjäl skruvdragaren. Finns billiga på Jula/Biltema motsv
 
  • Gilla
eJuniperus
  • Laddar…
  • Hur länge tar det för normal puts att bli så hårt att man kan släta till den?
  • Hur tjockt lager puts bör man ha?
  • Jag ska putsa en 7 meter lång vägg, hinner jag göra det? Inga filmer visar hur de gör större väggar, endast små 2*2m väggar.
[/QUOTE]

1 Beror på hur tjock du gör den. MEN.. eftersom du inte ska åka iväg mitt under ditt putsande föreslår jag dig att ha koll på väggen efter 45 min, en timme, 1,5 ex. Dels så ser du hur lång väntan som krävs och att du lär dig utefter hur tjockt och hur mycket vatten du har i. Om du putsar 7 meter så är "torktiden" relativ för när du är i slutet så har det torkat där du började. Learning by doing!

2, beror även på hur mycket du vill laga upp. Mina källarväggar var väldigt ojämna, tunt upp och mer nertill.Lägg på så att du får rakt. Läs på paketet vad som är minsta tjocklek. Lägger du på 5mm så kommer den totala mängden som går åt bli mer. Och det blir tyngre i längden. Och dyrare.

3 Jag hade inte putsat 7 meter åt gången, kanske delat in i 2-3 delar. För att hinna med att blanda, putsa på, riva av och inte slita ihjäl mig.

Mätta väggen med vatten, vällingblandning av putsbruk/vatten eller primer blandat enligt instruktion. Släng på puts nerifrån alternativt stryk på, använda gärna rivbräda, förenklar avservärt. avvakta lite och riv sedan av. Upprepa.

Roligare än så blir det knappast.

Bra att du väljer att göra det själv, bra inställning. Börja lite och prova dig fram, räcker kanske med en meter brett från golv till tak, då har du lite att träna dig in på.

Lycka till!
 
Jag hade 50kvm källarväggar att putsa.
Började själv och det blev skit! 😄
Det var inte min grej helt enkelt....Lejde bort jobbet till 2 gubbar som gjorde det på 2 dagar drygt.
Insåg mina begränsningar och nu har jag släta fina väggar.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Vad har du för underlag på putsen?
Olika material suger olika, så det kan vara vettigt att grunda med något så du får jämnt sug över hela ytan (stenar fog etc)
Är det på insidan av väggen?
Vilka krav ställer du på jämnhet osv?
Ska du måla ytan senare?

Har nyss putsat flera väggar i källaren.
Vi hade betonghålsten från 30 talet och vissa detaljer i leca.
Vissa delar sög inte alls fukten ut bruket och andra delar sög som tusan.

Jag slammade ytan på vissa ställen för att få bra vidhäftning på bruket (första gången jag gjorde det). Blandade en lös välling och penslade på det. Sen fick det brinna ett tag. Efter det la jag på ett skikt med putsbruk B (fin) relativt slätt över ytan med en skånska. Tyckte det var svårt med tekniken att kasta fast bruket, även som det ser enkelt ut när proffs gör det. Beroende på hur ytan sög så rev jag av ytan med en kantiz eller skurbräda. Jag la på mellan 5-20mm beroende på väggen. Där det blev kanter eller "skarvar" så var det bara att fukta upp med en tryckspruta och riva över. Man får ta det lite lugnt med skurbrädan så man inte drar sönder putsen. Men man lär sig efterhand.
Släpper det på vissa ställen när man river av är det bara att vänta lite och sen lägga i mer putsbruk, fukta skarven och köra kanitzen över området så blir det bra.

Grundningsbruk A hjälper till att skapa ett jämnt sug över ytan.

Finja har bra guider som jag kikade på innan.
Men starkaste bruket innerst mot väggen, kan du ta med dig.

När jag var klar med väggarna så lyckades jag även putsa ett tak, men det gör jag nog aldrig igen.

Tillägg:
Hade även en sån här
http://www.kgcverktyg.se/mur-puts-b...aedor-kanitzer/laettbetongrivbraeda-205x370mm

var perfekt där man behövde jämna till en större yta efter putsen brunnit på ett tag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Ny puts? vad hände med den gamla putsten - och vad är det för underlag.
När jag renoverade källaren så bredspacklade jag över den gamla putsen.
 
Det är betonghålsten. Alla gammal puts ska knackas bort men på största delen av väggen är det ingen puts alls.

Väggen ska senare målas.

Vad tror ni om detta då, först slammar jag väggen, sen nätar jag och sen så lägger jag på ett sista lager puts som jag river till. Hur låter det?
 
Allt låter bra i teorin och ser skitenkelt ut på olika instruktionsfilmer. Men i verkligheten är allt annat. Tyngkraften är tre gånger högre i min källare än någon annanstans och river ned all puts till golvet inom 5 sekunder. Väggen står inte stilla utan skakar av sig det nya skiktet. Och den slätaste rivbrädan i världen leder ofrånkomligt till djupa fåror och ytterligare släpp.
 
  • Haha
  • Gilla
A_sch och 8 till
  • Laddar…
Fick mig ett gott skratt på kvällskvisten.

Barkspade var smidigt när man tar ner putsen. Och köp mask för dammet.

Det låter som en bra plan. Jag hoppade nätet. Min maestro tyckte inte det behövdes.

Silikat?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.