Har precis slipat bort plastfärg från insida av källare (gillestuga), i mitt hus från 1961.
Nu vill jag fixa till så att väggarna blir raka igen, som de var innan slipningen, för att sedan måla.

Det visar sig att putsen som är kvar är väldigt sandig och därför behöver jag nog prima först, innan jag kan putsa.
Var på bygghandeln och de sa att varje puts har sitt egna primer, därför måste jag bestämma mig för vilken puts jag ska använda för att sedan köpa primern.

Jag är gansla övertygad om att underlaget idag är någon typ av kalkputs då den är så sandig. Osäker på om det bara är kalk eller vad det exakt är för något. Bakom putsen verkar det ligga någon form av isolering - se bilder HÄR
Rummet är 6,7 x 4 meter.

Baserat på bilderna, så undrar jag:

1. Vad ska jag använda för puts? KC-bruk?
2. Vad ska jag prima med, innan putsningen?
3. Någon som kan bekräfta för mig att det är kalkputs som sitter där idag?
4. Putsar man direkt på, eller behövs armeringsnät eller liknande?
5. Vad skulle ni säga är en uppskattad arbetskostnad om man ska ha någon att göra själva putsningen? Prima och måla gör jag själv.



Tack på förhand :)
 
Det är kalkputs. Vattna först. Suger det dåligt kan du använda primer med sandinblandning typ gypsum. Men annars kan du efter vattning slamma ytan. Använd hydrauliskt kalkbruk. Du har organiska material i väggarna så gå då på en princip som klarar att transportera vatten. Hoppa kc-bruk då det innebär att du är tvungen att knacka ned allt. Man vill ha den mjukaste ytan vid ytterst för att få materialet att ta upp eventuella rörelser i huset. Skall du måla sedan gäller diffusionsöppna färger som kc-färg eller Kalkfärg. Tänk på vattenavgången. Försök ha god ventilation samtidigt du måste vattna putsen minst en gång varje dag 3 dagar framöver. Tänk på att det måste ha satt sig innan du vattnar.
 
  • Gilla
mcr108s och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar!

Har googlat lite mer nu och kom över begreppet lufthärdande kalkbruk. Denna ska vara ännu mjukare än den hydrauliska, kanske är det bättre i mitt fall att använda den lufthärdande? Hur vet man det? :)

Jag ska prova med vattningen istället för primer, men tolkar jag dig rätt att om jag primar så är jag safe och behöver inte vattna innan jag putsar? Vattningen är alltså bara ett billigare alternativ?

Slamma eller putsa? Får nog googla skillnaden :)

Vad menas med att jag ska tänka på vattenavgången?

Kan jag måla med silikatfärg eller är det kalkfärg som gäller?

Ursäkta mina jobbiga frågor, uppskattar din hjälp :)
 
Det är en källare och med tanke på materialvalet i väggarna så bör du tänka mer på förmågan att transportera fukt. Där är hydrauliskt kalkbruk det bästa.

Nä primer är till för att öka sugförmågan. Gammal puts eller framförallt betong tappar den på sikt. Kalk som inte utsatts för torrt klimat brukar vara hyfsat augande i alla fall. Du vattnar för att kolla hur bra materialet suger åt sig. Är väggen fortfarande blöt efter 30 minuter utan påverkan av yttre faktorer som hög värme eller sol så behöver du inte prima.

Du behöver alltid vattna innan slamning oavsett om materialet är torrt.
Att slamma innebär att man blandar upp till lite lösare än vanlig puts och penslar på det med en slamborste. Då fäster putsen bättre efteråt.

När putsen satt sig måste du vattna den för att den inte skall spricka. I samband med detta om du är i ett utrymme utan ventilation så finns det risk att luften blir fuktmättad. Fukten måste ju ta ivägen någonstans. Den lägger sig då som en hinna innanför putsen du lagt och all/delar av putsen kan släppa från underlaget. Det är det här jag menar med hög vattenavgång.

Om du saknar/har dålig ventilation så får du räkna med minst ett dygn per cm lager puts.
 
  • Gilla
mcr108s och 1 till
  • Laddar…
Silikatfärg ska inte du använda på kalkbruk. Du kan det om du kör primer men tumregeln är att färgen inte skall vara hårdare än underlaget. Då kan du få krackeleringar i färgen.
 
  • Gilla
ravve007
  • Laddar…
Tack för dina svar verkligen, har underlättat mycket! Då blir det att gunda, sedan putsa med hydrauliskt kalkbruk och sedan måla med kalkfärg!
Tänker jag rätt att grunda är ett moment man själv kan göra, för att sedan ta in någon för själva putsningen? Även målningen kan jag själv göra.
Eller är putsning med just det hydrauliska kalkbruket så enkelt att man borde göra även detta själv? Jag vill ju få till släta väggar, äve fast det är i en källare :)
 
R ravve007 skrev:
Tack för dina svar verkligen, har underlättat mycket! Då blir det att gunda, sedan putsa med hydrauliskt kalkbruk och sedan måla med kalkfärg!
Tänker jag rätt att grunda är ett moment man själv kan göra, för att sedan ta in någon för själva putsningen? Även målningen kan jag själv göra.
Eller är putsning med just det hydrauliska kalkbruket så enkelt att man borde göra även detta själv? Jag vill ju få till släta väggar, äve fast det är i en källare :)
Det handlar ju lite om hur händig du är. Svårt är det ju inte om du har viljan att lära dig. Någon gång skall ju vara den första.
Vill du ha helt släta väggar som är raka behöver du sätta upp material som du sätter i våg hela vägen. Enklast att få till detta är att du sätter upp material du kan skrapa av mot typ läkt eller något annat i vardera hörn typ fyra fem cm in med hjälp av vatrenpass. Dra ett murarsnöre mellan dessa två i nedkant och uppkant som du kan rikta in och sätta upp övrig läkt mot.
Sen vattnar du för att kolla om materialet suger åt sig tillräckligt. Är det ännu blött någon timme senare behöver du köra primer .
Slamma först. Sen kör du ett lager på max 1.5 cm. 3 cm om du nätat. Låt det sätta sig i ett dygn innan du lägger på det sista. Du måste dra av det med en långskånska för att kompaktera putsen.
Vid det yttersta lagret drar du på putsen med långskånska. Använd sedan en rätkäpp för att dra av överflödig puts längs med läkaren/ribborna du satt ut. För en slät yta skurar du putsen efteråt när det satt sig något. Låt putsen sätta sig. Vattna. Sedan efter tidigast ett dygn tar du bort läkten/ribborna. Här gäller det att vara försiktig. Ta en kniv eller en spackelspade och dra längs med läkten/ribborna då dessa suger åt sig fukt innan du tar loss dessa.
Sedan kan du putsa igen hålet som uppstår från varje läkt/ribb. Vattna varje dag 3 dagar framöver.

Du kan kika på denna

Dock cementbaserat bruk men principen är ungefär densamma.
 
  • Gilla
ravve007
  • Laddar…
@Silver78 Jag är mäktigt imponerad av dina svar! Tusen och åter igen tusen tack!!
Jag känner mig väldigt taggad nu, men kommer nog att försöka ta in någon för putsningen då jag inte har den tiden. Är bara orolig att det är ett arbetsmoment som kräver mycket väntetid (torktid etc) och därmed kan arbetskostnaden bli hög, men jag får ta det.

En sista fråga, vad ska man fylla de större hålen med? Att putsa 1.5cm åt gången är väl OK, men gäller väl inte för de djupa hålen utan här känner jag att det måste gå att "slänga i" betydligt mer än 1.5cm åt gången?
 
@ravve007
Det är det forum som denna är till för. Nästa gång är det jag som lär mig något. Hålen som är kan du fylla på mera men då krävs det någon typ av form så att putsen inte släpper från underlaget. Denna form kan du ta en bit osbskiva eller liknande och helt enkelt plugga in in i väggen. Alternativt något i spänn så att putsen håller sig på plats.
 
Nu har jag fått in några offerter för putsningen. Bästa magkänslan fick jag av ett företag, som dock vill armera väggen med en armeringsduk och sedan använda ett fiberarmerat putsbruk, dvs inte kalkbruk.

Är det någon som vet mer kring detta, är det en minst lika bra metod (kanske bättre?) än att köra med hydrauliskt kalkbruk?? Enligt företaget så "andas" det fiberarmerade putsbruket, men jag vet inte. Är ju orolig att det inte kommer att hålla, eller liknande?

Företaget har lämnat offert baserat på bild/beskrivning och har inte varit på plats.

I offerten står det att detta ingår:
• PRIMNING AV YTOR.
• PUTSNING MED FIBERARMERAT PUTSBRUK.
• ARMERING MED ARMERINGSDUK.
• FILTNING ELLER KVASTNING AV VÄGGYTA.

Hjälp! :)
 
Har fått uppgift om att den fiberarmerade putsen heter Hey´di... Någon som kan uttala sig om detta är ett minst lika bra alternativ som den hydrauliska kalkputsen? @Silver78 ?? :)
 
Med en armeringsduk i botten så blir själva putsen inte lika känslig för rörelser. Men hur den hygroskopiska skillnaden (d v s förmågan att transportera fukt) är mellan denna fiberputs och hydrauliskt kalkbruk vågar jag inte sia om. Men fiberputsbruk innehåller cement och blir hårdare och därmed borde det enligt mitt logiska tänkande innebära sämre förmåga att transportera vatten. Den diffusionsöppna egenskapen skiljer sig från material till material. Nu är det ju en källare och jag skulle nog inte chansa på något annorlunda än den lösning som du har nu. Nackdelen är att hydrauliskt kalk är mjukt material så att putsen blir poröst. Målar du med något som är hårdare än underlaget så får du krackeleringar i färgen. Jag tror inte du blir klokare av detta inlägg.
 
  • Gilla
Gusten8
  • Laddar…
@Silver78 tack verkligen för din input! Den där Hey´di verkar ett osäkert kort, men jag går bara på magkänsla... hydrauliskt kalkbruk och en kalkfärg är väl det säkraste/vanligaste känner jag också, så jag kanske ska hålla mig till det. Prismässigt är det likvärdigt med Hey´di.
.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.