Prova wirsbo.se
 
pau skrev:
Tack!
Jag har redan provat där, men tycker inte att jag får ut det jag söker. Jag är ute efter skiss, ritning för att lägga slingorna, för att få det så bra som möjligt, att köpa ett par rullar och börja rulla ut är inte min grej, jag önskar en projektering med slingritning, hur jag drar matningarna ut till slingorna, utan att få värme på fel ställe mm mm.
Peter
Om du inte tycker du får tillräcklig hjälp från Wirsbo ska du nog inte göra detta själv. :-/

Om du förser Wirsbo med en planritning och anvisning om var du vill ha fördelare etc, husets isolering osv för varje rum så får du:

Skiss över slangdragning (som du lika gärna kan göra själv, det är inte konstigare än att börja längsytterväggen och sedan sicksacka tillbaka).
Uppgifter om hur du ställer in flödet i slingorna på fördelaren.

...dvs allt du behöver.

Hur du drar matning till slingorna från fördelaren är ju omöjligt för någon att svara på innan man sett hur bjälkar och andra bärande delar av huset ser ut. För oss glada amatörer är det lätt att övergöra saker (för att vara säkra på att det blir bra) och i detta fall tror jag du skall bekymra dig mindre om var värmen hamnar - se bara till att komma fram med rören.
 
SJälv fick jag det du eftersöker av thermotech golvvärme, via försäljaren i skåne, skickade en planritning och ett par dagar senare hade han ritat upp systemet.
 
När vi projade vårt hus för sju år sedan, så ritade jag ett eget förslag på golvvärme slingornas placering efter att jag läst Wirsbos anvisningar. Denna skickade jag till Wirsbo för ev. kommentar. Någon vecka senare kom en spec över material plus inställningar för ventilerna. Kanon bra service. Bottenplattans slingläggning lejde jag bort till "rörkrökare" men jag kunde ha gjort det bra mycket bättre själv (och billigare). När det sedan var dax att gjuta mellanbjälklaget så lade jag och frugan över 450 meter golvslingor på ca 5-6 timmar. Det enda man skall tänka på vid läggning är att man har en "trumma" där man lägger slingrullen, för den trasslar sig väldigt lätt när man skall lägga ut slangen. Vi fäste våra slingor med vanliga buntband i armeringsnäten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.