Har tagit bort radiatorn i badrummet eftersom vi ska ha golvvärme. Badrummet ligger på nedervåningen och radiatorrören går i bjälklaget mellan våningarna. Med andra ord går radiatorrören (till och från den gamla radiatorn) rakt upp i taket i badrummet. Hur ska jag plugga igen dessa? Det enklaste är ju att sätta en plugg på varje rör. Nackdelen då är att vattnet inte kommer att kunna cirkulera - med andra ord kommer det att vara samma vatten som ligger i dessa rörsnuttar för all framtid. Men det kanske inte är nåt problem? Ett annat alternativ är att koppla ihop de två rören med en u-formad rörsnutt, vilket gör att vattnet cirkulerar.

Vad säger ni?
 
Kopplar du ihop dem så kortsluter du slingan och det blir ingen värme i elementen.
 
Fotografen skrev:
Kopplar du ihop dem så kortsluter du slingan och det blir ingen värme i elementen.
Förstår inte riktigt. De har ju varit sammankopplade tidigare fast då genom radiatorn, dvs. ena röret har gått in i radiatorn och det andra ut.
 
Krilleman
Vet du om du har ett "1-rörs-system" eller ett 2-rör-system"?

1-rör är seriekopplat, då måste du bygla. 2-rör är paralellkopplat och det går bra att bara plugga.
 
Det är ett tvårörssystem. Okej, då pluggar jag igen dem var för sig. Vilket, som sagt, borde innebära att vattnet i dessa två rörstumpar aldrig byts ut. Men det kanske inte spelar någon roll.
 
Pära skrev:
Det är ett tvårörssystem. Okej, då pluggar jag igen dem var för sig. Vilket, som sagt, borde innebära att vattnet i dessa två rörstumpar aldrig byts ut. Men det kanske inte spelar någon roll.
Det blir bra, det är ju inte dricksvatten då är det inte bra med blindtarmar speciellt för VV-sidan.
 
Hur långa blir rören som kommer vara utan cirkulation?
Jag har varit med om proppade rör där det samlats luft, vilket senare har gjort att de rostat sönder.
 
Krilleman
Men "Pära" har ju ner-stick från taket toto1 ;)
 
Jaha, då är det ok.
(Man kanske ska börja läsa hela texten innan man svarar;) )
 
Krilleman
toto1 skrev:
Jaha, då är det ok.
(Man kanske ska börja läsa hela texten innan man svarar;) )
Ta det bara lugnt, jag vet inte hur många gånger jag har svarat "stensäkert" på en fråga, men inte läst hela texten... :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.