Vet inte om detta passar bäst här eller i Badrum, hoppas det finns några VVS-proffs eller duktiga amatörer här som kan hjälpa mig. :)

Jag har en rinnande toalett, och har gett mig på att försöka lösa det själv utan att anlita någon rörmokare, då jag är övertygad om att om jag anlitar någon så är det säkert något vansinnigt enkelt fel som de löser på 5 minuter och jag får betala dyrt för. Dessutom så skadar det ju inte att lära sig lite mer om hemmafixande, så löser jag det enklare nästa gång. Men naturligtvis så visade sig en toalettstol vara mycket mer komplicerad än vad jag föreställde mig. :@

Hur som helst så har jag lyckats få loss den del av spolmekanismen som består av två pinnar (röd och blå i mitt fall) tillsammans med ett par frigolitblock och längst ner ventilringen för utloppet. Denna var ganska nött och jag trodde att jag hade hittat problemet och fixade ny. Dock så hjälpte det inte alls, toan rinner fortfarande. Det andra möjliga felet som verkar nämnas som orsak är att det kan vara fel på inloppet så att den hela tiden fyller och det då alltså rinner på grund av det, men så är det inte i mitt fall utan det fyller upp till rätt nivå och slutar då fylla till dess att det läckt ut så pass mycket att inloppet öppnar igen.

Jag har dock funnit att den del av spolmekanismen som jag ännu inte lyckats få loss (det som hör till inloppet, kallas "inloppsventil med stativ" på en sprängskiss jag hittat) verkar vara orsaken till läkaget. om jag pluggar utloppet och fyller tanken så kan jag se att läckan blir värre om jag lutar den delen av mekanismen vilket får mig att tro att det kanske blivit någon spricka i plasten där nere eller något liknande. Men jag har ingen aning hur jag kan få loss den delen, och med plastdelar så vill man ju inte vara alltför våldsam när man inte vet åt vilket håll man ska vrida, trycka eller dra. Så kan någon hjälpa mig med hur jag får loss den delen så jag kan ta upp den och inspektera den närmare? Eller har ni något annat tips om vad som kan vara orsaken till läckan och hur jag fixar det?
 
Låter som du har en IFÖ Nordic holk, och kan väl säga att dom är allt annat än roliga o demolera.. öh förlåt Demontera.
Inloppsventilen sitter med snabbfäste i botten på cisternen, man får stoppa ner handen o trycka ihop två plastflikar i den runda ringen längst ner, så att säga.
Svårt o förklara men beroende på hur sprängskissen ser ut, eller om du har nån bild på den så ser du hur det ser ut och vad jag menar. Sen ska det vara bara o ta upp den och byta, om jag inte mins fel.
 
Tackar för svaret, ska försöka men vet inte om jag riktigt får loss den ändå. Det sitter en rund ring längs ner som man kan flytta upp och ner, är det den ringen man ska trycka på eller är flikarna under den? Vad jag kan se så stämmer utseendet på spolmekanismen med den som är visad på sidan 4 i denna PDF: http://www.ifosanitar.com/public/mb_files/14/4397/11-01.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.