Hej!

Vi byggde nytt hus för ca två år sedan där tillverkaren planterade avenbokhäck. Grejen är den att jorden består av ca 20 cm jord och därefter består av hård lera. Jag tror inte detta är tillräckligt djupt för att få en kraftig och hög häck som vi vill ha.

Det vi vill göra nu är att hyra grävmaskin och bara gräva en djupare grop för häcken och vi vill återanvända plantorna.

Mina frågor:
1. Om jag gräver ut nuvarande plantor, hur länge håller de sig barrotade (tills jag hinner gräva gropen och fylla på med ny jord)?

2. Går det bra att omplantera när som helst eller MÅSTE det göras på våren eller hösten?
 
Säkrast är att göra det nu eller tidig höst. Lägg plantorna tätt och snett längs en jordvall och skydda rötterna med lucker, våt jord. Skydda mot sol med pressenning. Tidsperiod: ett par dagar.

Annars kan TS jordslå plantorna tätt i en ränna, helst i husets skugga, och låta de stå där till hösten då de återplanteras på ursprunglig plats. Sköt dem väl under sommaren. Avenboksplantor, ett par år gamla, flyttar man lätt.

"Måste" i detta fall är en rekommendation för lyckat resultat.
 
  • Gilla
Prophet85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.