Hej!

Jag tänkte köpa en Gardena Sileno City 500 imorgon och funderar på om medföljande slingkabel och mälor kommer räcka eller om jag behöver köpa mer.

Jag har då en fråga kring korridoren här på bilden.
- Ska jag bara dra kabel längs sidorna, och så känner roboten själv att den ska köra runt träden?
- Eller måste jag dra kabel runt varje träd/rabatt?

Kan tilläggas att det nu är en rund rabatt runt varje träd men att vi ska så igen det med gräs. Träden ska alltså stå kvar men de ska inte ha en rund jordrabatt vid sig, utan de ska bara stå i gräset.

Trädgårdskorridor med flera fruktträd planterade i gräsmattan och jordrabatter, bredvid en röd tegelhusvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer också en plan över vår tomt. Det är bara 320 m2 gräs, men det sträcker sig runt huset.

150 meter slinga och 200 mälor. Kommer det räcka?

Om man bara ska dra slingan runt sidorna så är det ju lätt att mäta.

Men frågan är om roboten märker av vad som är ett träd och bara kör runt det (så som robotdammsugaren kör runt bordsben) eller om man måste dra slingor precis runt varenda träd?

Som sagt, träden på bilden har rabatt runt sig, men den ska växa igen med gräs. Övriga träd på tomten har ingen rabatt utan där är bara gräs.
 
  • Handritad planritning av en tomt med markering för hus, carport, träd, gräs och andra element.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Beror nog lite på vilken robot du köper, om du inte har en rabatt runt trädet behöver du oftast inte dra slinga utan kan låta roboten härja fritt.
 
Gardena Sileno City 500.

Jag har jordrabatt (bara jord, inga blommor) nu, men kommer ha gräs där sen.

Om jag plattar till jorden jämnt, borde inte roboten kunna köra rakt över jorden då?
 
Gräsklipparrobotar känner inte av saker som dammsugare. De kör emot och vänder vid fysisk kontakt eller vänder vid kabel. I ditt fall är det väl lite gränsfall om träden är stora nog att hålla emot än, men det skulle jag tro.

Har aldrig mätt, men det kan inte vara mer än något enstaka kilos tryck som krävs för att roboten ska vända.
 
Jag skulle nog välja att ha kvar en liten rabat med ex täckbark runt träerna eftersom roboten inte kan klippa helt inn till stammen. Da slipper du trimma. Jag tycker inte du behöver skapa öer runt träerna - låt robotten köra inn i dom och vända. Visst du kan skapa öer om du vill undvika krock, men inte nödvendigt och blir mer job att fixa till. Kanske skydda stamman med en bit gummislang eller likn.
 
Min robot klarar inte alltid att knuffa undan lågt hängande grenar från buskarna... Den vinner heller inte en fajt med de unga björnbärsstammarna. Så dina träd är inte för klena. Däremot ser jag att du behöver flytta på krukan på plattsättningen och försöka hitta mer plattor för att rama in rabatten för att slippa gå runt med trimmer. Och jag hade valt att göra öar runt träden i vilket fall som helst. Dels för att skydda dem från skav från roboten, men framförallt för att slippa höra "Dunk!" hela tiden i och med att det är en relativt liten plätt med flera hinder. Jag har bara två träd i den aktiva delen av trädgården, men jag störde mig ändå på det tillräckligt för att göra öar. Dessutom är det kollisioner som är den största orsaken till trasiga kablage till sensorerna, vilket är min modells största felkälla. Det tar lite tid att få till, men tid är ju orsaken till att man skaffar en robot. ;)
 
C
Slinga in träd och buskar är mitt tips. Av flera anledningar - du slipper märken på klippare och träd, sparar krocksensorn, klippningen blir lite snabbare då vändningarna blir mer kontrollerade och du slipper driftstopp pga att klipparen försöker "klättra" på stammen, trasslar in sig i grenar som hänger ner eller kör fast i den nakna jorden runt.
"Krocken" blir hårdare än man spontant kan tro. Den vänder inte för minsta lilla beröring.
 
Tack så mycket för era svar!!

Då kör jag med en rabatt runt träden, för att skydda roboten från alla krockar, för att slippa höra ljudet, och för att slippa trimma det roboten inte hade nått närmast träden.

Vill dock inte ha blommor där, för det blir så jäkla mycket att sköta, så täckbark låter som en god idé.

Då tar jag och minskar ner rabatten lite, lägger täckbark, och drar begränsningskabel runt alla träden.

Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.