Hej!

Jag håller på att planera inför renoveringen av ett torp, där även el-systemet behöver totalrenoveras av en elektriker. Innan jag går och ber om offerter så skulle jag däremot vilja vara lite bättre förberedd.

In i torpet finns idag 3x16A. Vad kan jag egentligen installera på det? Jag vill ju kunna ha alla vanliga bekvämligheter som kyl/frys, mikro, kaffekokare, induktionsspis, diskmaskin, ugn, varmvattenberedare, tvättmaskin, luft/luft-värmepump, vattenpump, belysning, etc.

Jag fattar ju att jag kanske inte kommer att kunna köra diskmaskin, kaffekokare, mikro och hårfönen på samma säkring, samtidigt... men hur bör jag tänka?
FÅR jag ha t.ex. varmvattenberedare och tvättmaskin på samma 10A-säkring? Det går ju att med enkla medel se till att varmvattenberedaren stängs av när man kör tvättmaskinen... eller är det helt uteslutet ändå?

Hur många kretsar kan jag dela upp 3x16A på? Hur stora kan de vara? Det vore bra att veta hur elektrikern tänker när man delar upp kretsarna, för att bättre veta hur jag kan placera olika förbrukare i huset.

Kan jag bygga en Attefall:are med vedeldad bastu, och en varmvattenberedare där ute framöver? Räcker kapaciteten till det? Kan jag ha en lösning där jag stänger av en krets i huset (t.ex. varmvattenberedaren, eftersom det inte ska duschas i huset medan det bastas ändå) när det är dags att basta?

Tack på förhand!
 
tommib
3x16A räcker till en normal villa, med t.ex. bergvärmepump. Det kommer inte vara något problem för ett torp.

Stora förbrukare som mikro, spis, VVB, LLVP, vattenpump, tvätt/tork mm bör ligga på egna grupper.
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
3x16A räcker till en normal villa, med t.ex. bergvärmepump. Det kommer inte vara något problem för ett torp.

Stora förbrukare som mikro, spis, VVB, LLVP, vattenpump, tvätt/tork mm bör ligga på egna grupper.
Hur många grupper kan man ha? Får jag bara ha 3x10A och 3x6A, eller får man ha flera 10A-kretsar per huvudsäkring?
 
Jag har bara 3*16 hel villa på över 140kvm med vvb. Luftvärmepump, el element kyl frys spis kaffekokare mm mm. Inga 6a säkringar här.
 

Bästa svaret

tommib
Du kan ha hur många grupper du vill. I praktiken kommer det röra sig om dem jag räknade upp samt kanske 6-7 grupper för 10 A belysning och uttag. Kanske några utomhusgrupper.

Tänk på sektioneringen så att du har uteel på egen JFB. Värme kan ligga utanför eller på egen JFB det med. Resten på en gemensam.

Läs gärna artiklarna om det svenska elsystemet samt elcentralen som finns här på BH, de är författade av Bo Siltberg som är ytterst kunnig i ämnet.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.