I "nya" huset finns ett litet badrum som skall göras om. Där finns idag ett handfat, en toalett och ett badkar. Det vi tänkt oss:

* dusch (istället för badkar), handfat + wc
* ett litet fönster i badrummet (finns idag men kan ev flyttas)
* stor spegel ovanför handfatet
* högskåp för förvaring
* elektrisk handdukstork (LINE från INR???)
* golv i kalksten (30 x 30 cm - delas i duschen)
* stora vita kakelplattor på väggarna (30 x 60 cm)
* mosaik i duschen

Någon som kan hjälpa mig med en bra planlösning för badrummet?
 
  • badrum_planlösning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
minst besvärligt :
ställ dusch vid handfat i hörn där också ventilation finns ( ser det ut som) ,
skåp/förvaring och handukstork mellan toa och fönster (behöver inte vara högskåp)
..... att fundera på :
Kalksten är olämplig som golv i våtrum på grund av att den är porös och suger in vatten/smuts och dessutom löses kalksten upp vid rengöring med avkalkningsmedel som är sura.
Mosaik har 1000m fogar som blir smutsiga och ska hållas rent. Varför mosaik och inte stora plattor i duschen? Dom stora har mindre fogyta som man ska hålla rent ....
Skulle välja material som är hållbara och lätta att underhålla så badrummet håller sej fräsch utan överdrivna insatser - tänk praktisk :)
gaia
 
Tack för svar! När det gäller golvet så har jag hört att man behandlar det på något sätt då det läggs in och sedan skall det tydligen fungera bra i badrum. Får undersöka vidare för golvet jag skulle vilja ha är ursnyggt- särskilt till mosaiken!

Skall tänka till vad gäller mosaiken men någonstans vill jag verkligen ha den...

Jag antar att det bästa är duschväggar i glas men jag funderar på om det finns andra alternativ också?
 
Undrar om det skulle passa med en sådan här i badrummet som man "bygger" in? Man skulle i så fall kunna tänka sig mosaiken på utsidan av duschen.
 
  • showertray.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakatten
Håller med gaia om att kalkstensgolv inte fungerar i badrum., det blir små gropar i golvet av avkalkningsmedlen och de andra medel man använder (som tex Ajax badrum, ättika eller kalkrengöringsmedel).

Vi la istället in mosaik. det hade vi i vårt förra hus också, där hade mosaiken legat i 40 år och var fortfarande fin. Det är som gaia säger att fogar blir gärna smutsiga och det är naturligt fler meter fogar på ett mosaikgolv. Men inget som inte går att rengöra vid en vanlig veckostädning.

Mosaik är behagligt att gå på och det är "halkfritt" till skillnad från en hel del klinker som gärna blir halt vid väta.
 
Misse skrev:
Undrar om det skulle passa med en sådan här i badrummet som man "bygger" in?
ja, men den är inte gratis ( i emaljerat plåt, med inbyggd halkskydd) och som jag misstänker är svenska kakelsättare /rörmokare ovana med det system och arbetskostnad blir vanligtvis mycket hög vid udda lösningar som dock är mycket vanliga på kontinenten :).
Mosaikens fogar i duschen är mest besvärlig att hålla rent om man har mycket järn i vatten - blir snabbt missfärgat där vatten rinner på.
gaia
 
Man verkar kunna hitta en "shower tray" för runt 5000 SEK. Jag tycker att det är snyggt och det verkar vara ganska praktiskt också men man måste förstås hitta någon som kan utföra arbetet på ett bra sätt. Tusen tack för hjälpen!
 
bisazzas mosaik kommer med speciell fog som är väldigt tät, är nån slags epoxi, mkt lättstädad. Vi har kalksten i badrummet och mosaik i dush, men vi har stor ångbastu-kabin så vi får inget vatten utanför, därför inget behov av avkalkning av resten av badrummet. finns spray att impregnera med också så att det inte blir så svårstädat, då ska man kunna ta avlagringar med såpa.

Tycker också att det är en naturlig planlösning som det är nu. En fast glasvägg mellan handfat och dusch hade nog varit bra.

Visst kan man tänka sig att ha handfat på yttervägg vid fönstret bredvid dusch, och smal skåpsvägg där handfatet är men det är nog lite overkill.

dusch kar tycker jag verkar finemang, men jag har inte sett det hos nån i sverige (än).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.