Har efter mycke om och men fått tag på en stjärnhimmel till ett bra pris (bygger en själv av reservdelar kan ta det i annan tråd).
Det blir 180 punkter och det ska sättas i ett paneltak. Hur planerar man sättningen på ett bra sätt och hur gör man rent praktiskt med målning mm? Nu är det ju panel och då kan man ju måla den innan den sätts upp men bättra på gissar jag att det behövs om inte annat där den spikas.
 
kan du inte köra med clips så du slipper synliga spikhuvuden? det är klart att du ska göra en skalenlig avbild av himlavalvet över ditt hus. vi väntar på bilderna ;)
 
Blir inte den typen av panel så det går med clips. Blir mera en lockpanel med lock lika stora som underbrädorna har inget namn på detta.
Vore ju kul med avblidning av den riktiga himmlen men då måste man ju först oxå bestämma när på året och klockslag det ska gälla. ;)
 
Tidpunkten du, frun eller barnen föddes? När ni gifte er? Möjligheterna är många och egot bestämmer. Vad är det för sorts stjärnhimmel du fått tag på, en fiberoptisk?
 
Köpte 2 st reservdelen "Fiberbunt" 50-7959 585:- på classe och sedan deras "led set" 36-3055 299:- 2 rörstumpar att ansluta ihop en led mot en fiberbunt och viola. 160 punkter för 1469:- istället för deras egna lösning med bara 80 punkter halogen box för 1595:-
Lättare att bygga in LED som inte blir varma på det viset.
 
borra hål, stick ner fibern, limma, borra nästa hål stick ner fibern.... sen målar du klart, efter det så klipper du av fibern med typ avbitare eller annat lämpligt, sen så e det klart.

en kollega till mig gjorde en sådan stjärnhimmel till en kund, det va bara 1000 (tusen) punkter!!!
han va rätt le åt det sen :)
 
Aha så man sticker ner längre än färdigt och sedan klipper. Det gör ju saken lite lättare. :D
 
Har tidigare tipsat om ett sätt att få till en stjärnhimmel till mycket bra pris, men tar det igen.

Köp lös fiber på rulle (köpte typ 300m på Ebay för några hundralappar). Montera fibrerna och dra fram alla till ett lättåtkomligt ställe där du ka sätta ljuskällan. Som ljuskälla använder du vanliga vita högintensiva lysdioder. Jag buntade helt enkelt ihop fibrerna i små knippen, klippte av knippena jämt och satte en lysdiod vid varje knippe. Lysdioden fixeras vid knippet med en bit slang eller liknande som träs över knippet och dioden. Som extra överkurs byggde jag en 7-kanals PWM-styrning så att himmeln sakta pulserar lite mysigt. Total kostnad för ~150 punkter blev runt femhundringen och då har jag rätt mycket fiber över.
 
Kollade lite efter fiber på rulle och även att bygga ljuskällan själv. Men bara dioder gick på runt 100:- styck och fiber på löpmeter hittade jag inte till bra pris. Iofs letade jag bara på de stora elleverantörerna inom Sveriges gränser. Men med tanke på vad de färdiga paket jag hittat när jag sökt så är jag nöjd med mitt pris. Jag är klart impad att du komit ner så långt i pris då bara en trafo och lite komponenter lätt springer iväg till flera hundralappar och då måste man fixa till en låda oxå. Här fick jag 3 ledar med trafo för 299:- vilket inte jag kom under när jag snabbt kollade runt.
 
Dioder kostar några kronor styck. Trafo tog jag något gammalt ur gömmorna (går att få för ~50 spänn på Kjelle för den delen). En låda kostar nog lite grann, hade dock en som jag köpt på någon elektronik-surplus. PWM-styrning kanske gick på några tior till.

Fibern köpte jag från denna killens butik på Ebay: http://stores.ebay.com/Fiber-Optic-Products

Köpte 0,75mm-fibern. I butiken på nätet tror jag bara han har hela rullar nu men jag fick en delad rulle på typ 300m. Köper du en hel rulle så landar priset exkl. frakt och annat trams på under 1kr/m.
 
Dioder med bra tryck i får du inte för några kronor. Dessa jag fick med va 1w are. Och jag är inte så händig med elektonik man fixar till själv.

Men nu handlade inte tråden om detta utan har man på ett bra sett får dit fibern där den ska vara och hur man planerar det innan man börjar spika upp eller skruvar upp gips.
 
När jag monterade i gips så borrade jag 1mm hål, försänkte lite lite bakom hålet på baksidan, tryckte igenom fibern så att den stack ut en 30mm, fixera tillfälligt med tejp och sedan dit med en liten klick trälim i den lilla försänkningen.

Egentligen räcker det nog med att dra igenom fibern lite, lägga lite trälim runt den på ovansidan taket och sedan dra ut den lite till så att man drar ner lite lim i hålet för att fixera fibern. Jag använde försänkningen för att få till en lite snällare böj på fibern då ett antal av dem hamnade klämda dikt an mot läkten (egentligen plankorna) som gipset skruvades mot.

Jag lärde mig följande:

- Man kunde böja min fiber en del utan att ljusflödet påverkades.
- Fibern tål inte värme, gick inte att limma med värmepistol eller dra krympslang över.

För övrigt behövs inga 1W-LED:ar till ett fiberknippe på runt 20 0,75mm-fiber, räcker med vanliga högintensiva vita LED:ar...
 
Hur gjorde du detta rent praktiskt?
Målade gipsen först och spacklade mm efteråt oxå?
Gipsskivan på en lyft och fixerade alla fiber innan den höjdes sista biten?
Klipte du av utsticket det sista du gjorde sedan? Vissa man läser om står det något om avslut med "stjärefekt".


Har 80 1mm fibrer på en 1W LED och blir det för starkt så får jag dra isär LED och fiber.
 
Gjorde faktiskt en mall först i tunn vanlig skyddsplast som jag lade ut på golvet och duttade med tejpbitar på för att få till en vettig spridning av punkterna. Svårare än man kan tro att få det "slumpmässigt". Såg även till att inte sätta några punkter i försänkningen där man spacklar gipsskivorna. Sedan pallade jag upp skivan på ett pingisbord och borrade alla hålen från "rätt" sida, vände på skivan, försänkte hålen och fäste fibrerna.

Jag klippte fibrerna en 10mm när skivan var på plats. Tanken var att låta dem sticka ut så mycket under tiden jag spacklade och slipade och sedan klippa dem typ 3mm innan målning och sedan till 2mm efter målning. Dock åkte en hel del fiber av när jag slipade, behövdes inte mycket slintande med slipklossen för att de skulle gå av. Såg därför till att efter varje omgång med takfärg tända ljuskällan och försiktigt karva fram fibrerna med en spetsig skalpell. Effekten idag är att en del fibrer sticker ut 2mm och har färg på sig på sidorna, några är framkarvade och ser ut att ligga i liv med taket. Måste säga att just det faktum att fibrerna är avslutade på olika sätt gör att himmeln upplevs mer levande. Lite av en bonus även om det stör mitt ordningssinne ;)
 
phl - går det att få en bild av underverket???

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.