Har ett nybyggt badrum som snart ska slutföras gällande elinstallation.

Det är en dosa framdragen för att hamna bakom badrumsmöbeln.

Nedan vill jag ha inkopplat:

1. Eluttag i ena utdragslådan som ska ha konstant matning
-- Kommer utan stickpropp
2. Lådbelysning som ska ha konstant matning (den aktiveras av sensorer vid lådöppning)
-- Kommer med trafo med stickpropp
3. Underskåpsbelysning som jag vill ska aktiveras vid närvaro
-- Kommer med trafo med stickpropp

Jag funderar på hur det ska kopplas.

Jag tänkte att en lösning kunde vara ett tvåvägsuttag där ena uttaget styrs av en Shelly mini på/av switch inbyggd i dosan för styrning av Underskåpsbelysningen och ett uttag för trafon till lådbelysningen. Ev för sakens skull kanske jag låter även det uttaget vara styrt av en shelly med.

Men hur ska man koppla uttaget för lådan? Är det ok att ta upp ett hål i underkant på uttaget (infälld modell) för dragning av kabeln till lådans eluttag?
 
Har du diskuterat med elektrikern som ska utföra installationen?
Om inte så är det en bra början 😉
Sen kandu återkomma och få synpunkter på dennes ideer
 
Brukar vara en mjukkabel mellan vägg och låda till vägguttaget. I övrigt får du tänka själv, det med lyset och kontakt. En gränslägesbrytare med spak med fjäder, som en sådan här kanske

https://www.malmbergs.com/Products/3802096
 
Tack för svaren... Såg att min bild inte följde med.

Eluttaget i lådan, lådbelysning, belysning under möbel samt 2x trafos som tillhör belysningen kommer samtliga från Svedbergs.

Jag vill bara försöka berätta för elektrikern innan måndag vad jag tror kan komma tänkas att gå åt.
Om jag tänkt rätt så är det endast ett 2-vägsuttag han behöver ha med sig då jag har Shelly enheten själv liggandes samt övrigt material.

El-schema för belysning styrd av rörelsesensor och integrerad Zigbee i smarthem (HA).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ja jag ska självklart kolla med elektrikern innan med. Men han bad mig kolla lite på vad som kan tänkas gå åt så skulle han försöka få med allt på första vändan :)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.