Vi håller på med nytt badrum, avloppet skall gå in i väggen. Vattenrören kommer att komma nertill på väggen från höger. Hur dras rören sedan, upp till kranarna? Mitt i går ju inte, där sitter ju avloppsröret. Kommer ev. att välja tvättställ med pelare, kan man smyga in rören i pelaren nertill så de inte syns?
Ursäkta amatörfråga, har bara varit med om dolda rör innan. Har försökt hitta bilder på detta på nätet men hittar inget.
 
Ofta dras de väl på var sin sida om avloppsröret. Men det går säkert att dra dem på ena sidan också. Iom pelaren så kan det behöva kontrolleras noga. Den kan sitta i vägen så att det blir svårt att dra blndarens anslutningsrör/slang förbi pelaren. I så fall måste rören upp på var sin sida. Alternativt så sitter pelaren så att rören måste komma upp i pelaren, för att anslutningsrören inte går att böja ut utanför pelaren.

Om det går att smyga in rören beror väl på om pelaren har något uttag för det. Ligger den mot väggen så kan det bli svårt.

Det går att borra eller fräsa urtag för rören i pelaren, men det är en rätt riskabel operation, stor risk att spräcka pelaren. Jag har en gång låtit ta upp ett större hål för blandare i ett äldre tvättställ, en stenfirma med bra utrustning gjorde hålet, men de friskrev sig för risken att allt skulle spricka.
 
Tack för svaret!
Pelaren, om det blir en sådan, står ju en bit från väggen samt är öppen i baksidan, så någon borrning etc. behövs nog inte. Dock är jag inte säker på att vi vill ha en pelare, funderar också på att sätta handfatet på ett par snygga konsoller. Och då vill man ju inte ha fula rördragningar som syns bakom.
 
Ok, de pelare jag har sett har legat an mot väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.