Hej!

Jag ska köpa en ovan mark-pool (se bild) och den ska stå på gräs. Jag behöver hjälp för hur jag ska placera den.

Säljaren menar att man absolut inte kan sätta den direkt på gräset, för det kan vara lite ojämnt, kan skada poolens undersida, och benen som håller uppe den behöver stå på fast underlag. De har därför presenning, sandlager för att få det jämnt, och sen ett lager av extra hårda frigolitplattor, och sen poolen på det.

Kan ni råda mig hur jag bäst ska göra?

Tack!!

Förpackning av en Intex ovan mark-pool med tryckta instruktioner och poolens storlek angiven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P peter.linkan skrev:
Hej!

Jag ska köpa en ovan mark-pool (se bild) och den ska stå på gräs. Jag behöver hjälp för hur jag ska placera den.

Säljaren menar att man absolut inte kan sätta den direkt på gräset, för det kan vara lite ojämnt, kan skada poolens undersida, och benen som håller uppe den behöver stå på fast underlag. De har därför presenning, sandlager för att få det jämnt, och sen ett lager av extra hårda frigolitplattor, och sen poolen på det.

Kan ni råda mig hur jag bäst ska göra?

Tack!!

[bild]
Vill man göra det ordentligt så är det säkert som de säger. Jag köpte en förra sommaren som jag ställde på en ganska ojämn gräsmatta som dessutom lutade. Den var hel efter en säsong ivf :D
 
  • Gilla
gunnar_holm
  • Laddar…
Som säljaren råder kanske? Är väl viktigt att ha ett plant och stabilt underlag så man inte trampar ner duken i en ojämnhet i gräsmattan. Är det en billigare modell spelar det kanske ingen roll om man bara vill slänga upp den. Då hade jag nog krattat ut ett sandlager för att jämna av och eventuellt pressening under poolen för att slippa något som skaver direkt mot duk. Men man har ju sett många som bara ställer direkt på gräsmatta och det verkar funka ändå. Är ju en risk såklart med större slitage på underduken.
 
K
Jag satte min på grusplan som visserligen var helt plan men belagd med makadam. Det var inte någon höjdare. Inga hål, men man kände var enda sten genom botten. La tre lager pressening emellan och det blev lite bättre.

Nästa år hade jag den på trädäcket med frigolitskivor under. Det blev perfekt. Synd på ytan på trädäcket bara....
 
Jag la pressening på gräsmattan och sen på med poolen ...
Bättre än utan pressening men det blev hål iaf. av en j* root el motsvarande.
Mitt råd är att klippa gräsmattan så kort det går och sen på med två lager presseningar.
alt lägga trall

Nu i år kommer jag att lägga trall att ha poolen på
 
M MrDizzy skrev:
Jag la pressening på gräsmattan och sen på med poolen ...
Bättre än utan pressening men det blev hål iaf. av en j* root el motsvarande.
Mitt råd är att klippa gräsmattan så kort det går och sen på med två lager presseningar.
alt lägga trall

Nu i år kommer jag att lägga trall att ha poolen på
Aldrig gräs under en ovanmarkspool. Det kommer i de allra flesta fall att börja ruttna och lukta vämjeligt.

Gräv bort gräset, lägg markduk, sprid ut stenmjöl ca 1 dm djupt, padda till förbannelse och raka av så att det är perfekt i våg. Märk ut vart poolens stödben kommer att hamna (rejäla trycklaster från dessa, sjunker gärna ner i mjuk mark) och lägg betongplattor här, inte så noga att de hamnar perfekt, bara inte benet hamnar ute på plattans kanter. Se till att plattorna har fast mark under sig, gräv ut och fyll med minst 1-2 dm makadam eller annat bärlager. Plattorna ska givetvis ligga i nivå med stenmjölet.

Som kronan på verket kan du lägga en konstgräsmatta från bauhaus (den utan noppor, verkar bara finnas på bauhaus)på hela rasket. Montera nu upp poolen.


/S
 
Superbra svar!

Med allt detta gjort, bör man ha kvar poolen på sin plats året runt? Som jag förstått det så skyddar man poolen genom att ta in den på vintern.. men med stenmjöl utlagt undrar jag om det kanske blåser iväg en höststorm, fast med poolen på plats så är ju installationen intakt. Tror du man ska låta poolen stå kvar året runt, eller bör man ta in den och hur gör man då?

Dessutom, vi har kommit fram till att göra om en del av odlingslandet för att ha pool och studsmatta på. Så den ska inte så på gräs ändå utan på jord. Förändrar det något ang monteringen?
 
P peter.linkan skrev:
Superbra svar!

Med allt detta gjort, bör man ha kvar poolen på sin plats året runt? Som jag förstått det så skyddar man poolen genom att ta in den på vintern.. men med stenmjöl utlagt undrar jag om det kanske blåser iväg en höststorm, fast med poolen på plats så är ju installationen intakt. Tror du man ska låta poolen stå kvar året runt, eller bör man ta in den och hur gör man då?

Dessutom, vi har kommit fram till att göra om en del av odlingslandet för att ha pool och studsmatta på. Så den ska inte så på gräs ändå utan på jord. Förändrar det något ang monteringen?
Vi hade vår Intex-pool på plats två vintrar, den såg ut som ny efter att man tvättat den lite. En större rampool väger så pass mycket och tar så pass mycket plats ihopvikt att det bara känns dumt att försöka lägga ihop den. Det följer med en täckduk som vi hade över, dock höll den bara två vintrar, mycket blåst där vi bor.

Vi dömde ut vatten till under utloppet, ca 30% av vattnet. Ville inte riskera att de klena kulventilerna från intex frös sönder. Detta funkade bra i södra Sverige, men jag har sett bilder på någons Intex-pooler som gick sönder av den vassa isen.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.